Ketahui Cara Hilangkan Kelemumur Baby

Pada bayi, dermatitis seborrheic infantil (cradle cap) dan kelemumur adalah jenis penyakit yang sama yang menjejaskan bahagian seborrheic badan. Cara Untuk Hilangkan Kerak Dan Kuping, Dermatitis seborrheic ialah bentuk dermatitis yang biasa, kronik (kambuh) yang kebanyakannya menjejaskan kawasan yang kaya dengan kelenjar pada kulit kepala, muka dan batang.

Kelemumur, sebaliknya, terhad kepada kulit kepala . Kelemumur adalah lebih biasa pada orang dewasa berbanding bayi. Yang berkata, rawatan dan pencegahannya pada bayi tidak sukar dengan syarat puncanya difahami dengan baik. Untuk itu, kami mengesyorkan anda berjumpa pakar pediatrik, terutamanya apabila kulit kepala bayi anda sangat gatal.

Teruskan membaca siaran MomJunction ini untuk memahami punca kelemumur pada bayi dan cara merawatnya.

Tanda Dan Gejala Kelemumur Bayi

Terdapat beberapa tanda dan gejala yang boleh menunjukkan kelemumur. Walau bagaimanapun, gejala biasa ialah :

  • Kulit kepala gatal Kulit.
  • kering dan kering tanpa keradangan pada kulit kepala bayi
  • Tompok merah, kuning atau keperakan pada dan sekitar kepala bayi anda
  • Tompok kering yang mungkin bersisik atau kasar untuk disentuh

Punca Kelemumur Pada Bayi

Punca sebenar kelemumur tidak diketahui. Cara Untuk Hilangkan Kerak Dan Kuping, Walau bagaimanapun, dipercayai bahawa ia adalah hasil daripada pelbagai faktor seperti genetik, yis yang secara semula jadi hidup pada kulit, perengsa, bahan kimia, cuaca kering dan sejuk, dan pengeluaran sebum yang berlebihan . Daripada banyak, punca yang paling lazim ialah:

  • Cradle cap, yang juga menyebabkan tompok bersisik dan mengelupas, kebanyakannya kelihatan kekuningan.
  • Kerap bersyampu, menyebabkan kulit kepala kering akibat kehilangan lembapan.
  • Keadaan cuaca kering seperti musim sejuk, yang menjadikan kulit kepala kering.

Penyebab utama kelemumur pada bayi termasuk pengeluaran sebum atau minyak kulit yang berlebihan, atau pertumbuhan berlebihan kulat yang dipanggil Malassezia, yang boleh menyebabkan sel-sel kulit pada kulit kepala gugur dengan cepat. Dalam kes ini, anda mungkin melihat serpihan kelabu atau putih pada kepala bayi anda

Bila Nak Jumpa Doktor?

Secara amnya, dengan menggunakan beberapa ubat rumah, kelemumur boleh dirawat dalam masa seminggu atau lebih. Tetapi sekiranya anda melihat bahawa kelemumur berterusan dan semakin teruk, mengambil konsultasi pediatrik adalah bijak. Ini adalah lebih berhemat jika kulit kepala bayi anda menunjukkan tanda-tanda berikut:

  • meleleh
  • Cracking
  • Pendarahan 

Adakah The Scales On Baby Ketua Hanya Akibat Kelemumur?

Sisik di kepala atau badan bayi mungkin tidak selalu disebabkan oleh kelemumur. Jika kulit pada kulit kepala bayi anda bersisik dan mengelupas, ia mungkin disebabkan oleh sebab selain daripada kelemumur, seperti:

  • Selaran matahari pada kulit kepala: Risiko ini boleh dielakkan dengan mengehadkan pendedahan bayi anda kepada matahari atau memaksa mereka memakai topi.
  • Menggunakan syampu berlebihan dan tidak dibilas dengan baik semasa mencuci: Sisa syampu kering pada kulit kepala boleh kelihatan seperti kepingan dan mungkin menyerupai kelemumur. Ini boleh dielakkan dengan menghabiskan lebih banyak masa membilas daripada menyabun dan menggunakan tidak lebih daripada syampu bersaiz sepeser pun.
  • Kurang kerap bersyampu menyebabkan minyak dan sel kulit terkumpul pada kulit kepala, seterusnya memberikan struktur yang mengelupas.
  • Dermatitis atopik (ekzema) atau psoriasis boleh menyebabkan kerak dengan membuat kulit kering. Kadangkala, sukar untuk membezakan antara kelemumur biasa dan ekzema.
  • Udara musim sejuk yang sejuk dan kering, yang menyebabkan kulit kepala bayi kering, juga boleh menyebabkan serpihan.
  • Cradle cap adalah penyebab lain pada bayi berumur kurang dari satu tahun.

    Kurap, yang disebabkan oleh kulat, juga boleh menjadi sebab untuk mengelupas dan keguguran rambut pada bayi.
  • Kutu menyebabkan menggaru, gatal dan mengelupas, walaupun ia tidak begitu biasa pada bayi.

Adalah penting untuk menolak punca mengelupas untuk meneruskan rawatan kelemumur – limau nipis yang betul untuk bayi. Lawati doktor anda untuk mendapatkan bantuan jika anda mengesyaki anak anda mengalami kelemumur. Jangan berlengah jika bayi banyak menggaru dan mempunyai sisik gatal, kawasan merah, dan meleleh di kulit kepala. Ini penting kerana perkara yang sama mungkin menunjukkan perubatan asas, seperti jangkitan kulat.

Bagaimana Untuk Menghilangkan Kelemumur Bayi?

Sebaik sahaja disahkan bahawa bayi anda mempunyai kelemumur, ikuti langkah-langkah ini untuk menghilangkannya.

  • Sikat rambut bayi yang kering untuk mengeluarkan kepingan kelemumur yang besar dan kelihatan sebelum mencuci.
  • Penggunaan minyak mineral untuk membantu menghilangkan kelemumur adalah anekdot, namun, ia boleh dicuba untuk perundingan pasca pediatrik bayi. Ini penting kerana perkara yang sama akan membantu dalam melonggarkan kepingan yang melekat pada kulit kepala. Untuk menggunakan minyak, urut perlahan-lahan minyak pada kulit kepala bayi anda sebelum syampu. Biarkan minyak tinggal di kulit kepala untuk beberapa lama dan kemudian sikat rambut bayi anda. Semasa anda syampu, pastikan semua minyak dikeluarkan kerana jika tidak, ia boleh menyebabkan lebih banyak masalah.
  • Gunakan syampu bayi biasa untuk mencuci rambut bayi setiap hari. Kelemumur ringan boleh dibuang dengan mudah dengan cara ini.
  • Untuk kelemumur yang teruk, gunakan syampu kelemumur berubat yang disyorkan oleh pakar pediatrik. Gunakan sekali atau dua kali seminggu, bergantung pada tahap keterukan kelemumur dan preskripsi doktor. Semasa mencuci, biarkan syampu pada kulit kepala selama sekurang-kurangnya dua minit.
  • Semasa mencuci rambut bayi, gunakan jari dengan lembut untuk mengurut kulit kepala dan membina buih yang baik. Bilas dengan air hingga bersih. Jangan gunakan sebarang perapi.
  • Keringkan kepala bayi dengan tuala.
  • Jika bayi terdedah kepada kelemumur, maka anda mesti mengekalkan pH normal kulit kepala, dan kulit kepala bebas minyak kebanyakannya menangani masalah itu.
  • Doktor mungkin menetapkan losyen atau krim kulit kepala anti-kulat untuk bayi. Krim hidrokortison yang tersedia di kaunter mungkin membantu dalam melegakan keradangan, kemerahan, dan kegatalan. Tetapi penggunaannya mestilah di bawah bimbingan kanak-kanak, sebaik-baiknya untuk dos dan penggunaan yang betul .

Bagaimana Mencegah Kelemumur Pada Bayi?

  • Setelah dirawat, kelemumur boleh berulang. Oleh itu, adalah bijak untuk mengikuti beberapa langkah pencegahan yang boleh membantu anda mengelakkan kelemumur bayi anda.
  • Betulkan rutin syampu biasa. Di bawah dan berlebihan menggunakan syampu, kedua-duanya boleh mengganggu pH kulit kepala bayi anda. Bilangan kali anda syampu kulit kepala bayi anda bergantung pada keadaan mereka. Contohnya, dalam kes penutup buaian, syampu setiap hari boleh membantu menghilangkan minyak berlebihan dan melonggarkan kepingan pada kulit kepala bayi anda. Walau bagaimanapun, untuk semua sebab lain kulit kepala kering mencuci setiap hari mungkin mengelakkan kekeringan yang berlebihan.
  • Gunakan syampu berubat yang ditetapkan oleh doktor. Mereka akan mencadangkankhusus syampu kepada bayi anda selepas menentukan punca kelemumur.
  • Minyak biasa. Ini boleh membantu mengelakkan pembentukan kepingan kelemumur yang tersekat. Semasa anda menggunakan minyak, menggunakan minyak dara organik, seperti minyak kelapa atau minyak  zaitun, adalah baik.