6 Cara Menghilangkan Kelemumur Teruk Kulit Kepala Dengan Barangan Di Rumah ( Mudah Dan Jimat )





Kelemumur adalah masalah kulit kepala yang biasa, dan mungkin sukar untuk menghilangkan kelemumur. Jika anda pernah mengalami kelemumur dan rambut gugur, anda tahu bahawa ia boleh mengecewakan dan memakan masa untuk mengelakkannya. Syukurlah, terdapat beberapa cara yang bagus untuk menghilangkan kelemumur dengan cara yang bebas dari ketidakselesaan. Kelemumur biasanya menyerang orang yang berumur lewat 20-an dan awal 40-an, tetapi ia juga boleh berlaku pada orang yang lebih muda. Berikut adalah beberapa petua untuk cara menghilangkan kelumumur teruk.

Terdapat Beberapa Petua Cara Yang Boleh Membantu Menghilangkan Kelemumur (Pakai Barangan Yang Ada DiRumah)

1 – Limau Nipis Rawat Kelemumur

Limau nipis boleh membantu menghilangkan kelumumur. Ia mengandungi asid laktik, yang merupakan agen anti-kelumumur semula jadi. Ini akan membantu menghalang kulit kepala daripada dilitupi kulit kepala yang putih dan gatal ini. Limau nipis juga membantu membersihkan kulit kepala dan mengeluarkan sebarang minyak dan produk yang terbina.

2 – Guna Aloe Vera Untuk Hilangkan Kelemumur

Terdapat banyak cara untuk menghilangkan kelemumur, tetapi salah satu yang paling popular adalah menggunakan lidah buaya. Aloe vera adalah gel yang boleh digunakan secara topikal pada kulit kepala untuk membantu menghilangkan kelemumur.

3 – Petua Pakai Minyak Zaitun Untuk Menghilang Kelemumur

Minyak zaitun adalah cara terbaik untuk menghilangkan kelemumur. Anda boleh menggunakannya di kepala atau badan anda, tetapi pastikan untuk menyapunya secara merata .Sapukan minyak ke kepala anda di kawasan kepala anda yang mempunyai kelemumur, dan tunggu sehingga minyak meresap ke dalam rambut, menggunakan gerakan membulat. Pastikan anda menggunakan minyak yang mencukupi untuk menutupi seluruh kulit kepala anda. Minyak Zaitun berkeupayaan untuk menanggalkan pembentukan dan sel kulit mati yang menyebabkan kelemumur. Tiada jawapan yang sesuai untuk semua soalan ini, kerana kesan minyak zaitun pada kelemumur adalah berbeza untuk setiap orang.

cara hilangkan kelemumur

4 – Garam Bukit

Terdapat banyak cara untuk menghilangkan kelemumur. Sesetengah orang menggunakan Garam Bukit manakala yang lain menggunakan baking soda. Adalah penting untuk mencari cara yang paling sesuai untuk anda dan kelemumur anda.

5 – Minyak Kelapa

Minyak kelapa adalah rawatan semula jadi untuk kelemumur. Anda boleh menggunakannya untuk membersihkan rambut, kulit dan kulit kepala anda. Minyak kelapa juga boleh digunakan sebagai perapi. Minyak kelapa boleh membantu menghilangkan kelemumur. Untuk menggunakan minyak kelapa untuk menghilangkan kelemumur, ikuti langkah berikut:

1. Sapukan sedikit minyak kelapa pada kulit kepala.
2. biarkan selama lebih kurang 10 minit.
3. Bilas kulit kepala dengan air dan syampu.
4. Ulangi proses ini setiap hari sehingga kelemumur hilang.

6 – Daun Durian Belanda ( Ni Susah Sikit Nak Cari )

Kelemumur adalah masalah kulit kepala biasa yang boleh dirawat dengan mudah dengan bantuan scrub daun durian Belanda. Ubat semulajadi ini membantu menghilangkan rambut kepala kelemumur dan minyak kulit kepala dari kulit kepala, menjadikannya berasa bersih dan segar.

Menghilangkan Kelemumur Secara Semulajadi tanpa Produk

1- Kawal Tekanan dan Stress

Apabila seseorang tertekan, rambut mereka mungkin menjadi berminyak dan diliputi kelemumur. Keadaan ini dipanggil kelemumur dan ia biasanya berlaku pada kulit kepala. Tiada punca pasti kelemumur, tetapi beberapa faktor yang mungkin menyumbang termasuk tekanan, terlalu bersenam dan kulit kering. Jika anda mempunyai kelemumur, adalah penting untuk mengambil langkah untuk mengurangkan tahap tekanan anda dan meningkatkan tabiat kebersihan anda secara keseluruhan.

2- Jaga Pemakanan Sihat

Jika anda mempunyai kelemumur, penting untuk mengawal Pemakanan anda untuk menghilangkan keadaan tersebut. Anda boleh melakukan ini dengan mengelakkan makanan berminyak dan makanan yang diproses, dan makan banyak sayur-sayuran dan bijirin penuh. Cuba elakkan makanan yang diproses, tinggi gula dan makanan bergoreng. Anda juga boleh cuba minum banyak air.

Punca Kelemumur Berkuping Pada Kulit Kepala

Minyak yang dihasilkan oleh kulit kepala anda boleh menyebabkan sel-sel mati melekat bersama, membentuk kepingan putih. Keadaan ini boleh dicetuskan oleh banyak perkara, termasuk keguguran rambut, kulit kepala berbau, atau kulit kepala kering. Jika tidak dirawat, ini boleh menyebabkan kegatalan dan kemerahan yang teruk yang berlarutan selama beberapa hari. Anda harus berjumpa doktor jika keadaan mengganggu atau tidak bertambah baik selepas beberapa hari rawatan.

1 – Dermatitis seborrheic

Dermatitis seborrheic adalah keadaan yang menjejaskan kulit kepala anda dan bahagian lain badan. Ia disebabkan oleh proses pengeluaran minyak yang terlalu aktif yang dipanggil dermatitis seborrheic. Keadaan ini boleh menjadikan kulit anda merah, gatal, dan berminyak. Di samping itu, anda juga mungkin mempunyai kepingan putih atau kuning pada kulit kepala anda dan kawasan lain.

2 – Rambut Anda Tidak Terjaga

Kelemumur adalah masalah biasa dan ia boleh disebabkan oleh pelbagai perkara, seperti kebersihan rambut yang tidak terjaga. Jika anda tidak mencuci rambut anda dengan kerap, minyak dan sel kulit mati boleh membina dan menyebabkan kelemumur. Kelemumur sering dirawat dengan syampu, tetapi penting untuk memastikan rambut bersih supaya ia tidak mengandungi sebarang produk terbina. Adalah penting untuk memastikan rambut bersih supaya ia tidak mengandungi sebarang pembentukan Kelemumur. Syampu boleh membantu dalam mengawal kelemumur, tetapi penting untuk menggunakan syampu lembut yang tidak akan menyebabkan pembentukan terlalu banyak Kelemumur.

Kulit kepala kering dan mengelupas disebabkan oleh gabungan minyak semula jadi, produk rambut, peluh, dan sel mati. Apabila bahan-bahan ini tidak diurus dengan betul, ia boleh terkumpul pada kulit kepala dan menyebabkan masalah seperti kulit kepala kering dan mengelupas. Kekeringan kulit kepala boleh disebabkan oleh pelbagai perkara seperti minyak semula jadi, peluh, dan Sel Mati. Kekeringan kulit kepala juga boleh disebabkan oleh produk rambut, peluh, dan bahan lain yang tidak dikeluarkan dengan betul. Jika ini tidak ditangani, ia boleh menyebabkan masalah kulit kepala seperti kulit kepala kering dan mengelupas.

Minum Air Mineral Secukupnya untuk elak Kulit Kepala Kering

Air mineral adalah pilihan yang baik untuk orang yang ingin mengelakkan kelemumur. Ia juga baik untuk mengekalkan kelembapan badan, mengelakkan dehidrasi, dan mengelakkan kulit kepala daripada kering.

Kesimpulan

Secara ringkasnya, kelemumur adalah masalah kulit biasa yang datang dari kulit kepala. Ia kebanyakannya terdapat pada rambut dan kulit kepala. Terdapat dua jenis kelemumur: kering dan berminyak. Kelemumur kering disebabkan oleh jangkitan kulat, manakala kelemumur berminyak disebabkan oleh sebum atau minyak yang berlebihan. Dalam kedua-dua kes, kulit menjadi terlalu tebal, dan bersisik terbentuk. Ini menghasilkan kepingan putih yang kelihatan seperti kelemumur. Kulit kepala anda mempunyai lebih daripada sekadar rambut di atasnya. Terdapat kelenjar, peluh dan sebum (minyak) semuanya untuk manfaat anda. Kami akan membincangkan perkara ini secara mendalam di bawah. Jika anda mempunyai kelemumur, adalah penting untuk mengetahui pelbagai jenis kelemumur dan puncanya.

Kita semua tahu tentang kelemumur. Tapi, tahu tak cara nak hilangkan kelemumur di kulit kepala? Cara terbaik untuk merawat kelemumur adalah dengan menggunakan produk yang betul yang telah terbukti berkesan. Terdapat banyak produk berbeza yang tersedia untuk melawan kelumumur, jadi anda perlu mencari produk yang paling sesuai untuk keadaan anda. Sebahagian daripadanya mengandungi asid laktik dan asid salisilik. Anda juga boleh menggunakan baking soda yang dicampur dengan air. Apabila anda menggabungkan produk yang betul dengan senaman yang kerap, anda akan dapat menghilangkan kelemumur.

Cara yang sangat mudah untuk menghilangkan kelumumur dari kulit kepala anda adalah dengan kerap menggunakan syampu dan gunakan larutan pembersih lembut (pencuci bebas sulfat) di atasnya. Gunakan tangan anda untuk mengurut perlahan-lahan syampu ke kulit kepala anda, seperti yang anda lakukan semasa mencuci rambut anda. Pastikan anda tidak menggunakan terlalu banyak tekanan atau menggunakan terlalu banyak syampu kerana ini boleh merengsakan kulit kepala anda dan menyebabkan ia mengelupas. Gunakan berus kepala yang tidak menggaru dan pastikan untuk mengeringkan kulit kepala anda dengan teliti dengan tuala selepas setiap kali mencuci.

Boleh Rujuk Sini :

1- Home Remedies to Get Rid of Dandruff Naturally , healthline (2022)

2Dandruff Treatment , webmd (2020)

3- Treatment of dandruff with 5% tea tree oil shampoo , pubmed (2002)

4- Seborrheic Dermatitis and Dandruff , ncbi (2016)