Seberapa Kerap Saya Perlu Syampu dan Mencuci Rambut?

Berapa kerap anda perlu membasuh rambut dengan syampu

Apabila membasuh rambut anda, anda mungkin tidak melakukannya dengan betul. Terdapat banyak mitos dan amalan lapuk.yang paling biasa soalan tentang syampu. 

Berapa Kerap Saya Perlu Syampu Rambut?

Ramai penggaya mengatakan kami terlalu mencuci rambut dan mengesyorkan pergi berhari-hari antara mencuci. Tetapi berapa kerap anda syampu rambut anda benar-benar bergantung pada anda dan rambut anda. Jika anda mempunyai rambut berminyak, anda boleh menggunakan syampu setiap hari atau setiap hari. Jika anda mempunyai rambut kering(kelemumur), anda boleh mencucinya beberapa kali seminggu dan atau pergi lebih lama antara mencuci.

Bagaimana dengan Mencuci Rambut Berminyak?

Jika anda mempunyai rambut berminyak, tidak mengapa untuk mencucinya setiap hari jika anda menggunakan syampu lembut dan perapi yang baik selepas setiap cucian.

Jika boleh, anda boleh meregangkan masa antara mencuci dengan menggunakan syampu kering. Tetapi jika anda mempunyai rambut berminyak dan bersenam, anda mungkin berasa lebih selesa hanya mencuci rambut anda setiap hari.

Apakah Masalah Besar Mengenai Pergerakan “No-Poo”?”

Terdapat trend besar dalam dunia rambut sekarang dan ia adalah pergerakan “no-poo” dan “low-poo”. Sebenarnya terdapat wanita di luar sana yang tidak pernah menggunakan syampu rambut mereka dan mereka bersumpah rambut mereka tidak pernah menjadi lebih sihat, subur atau secantik. Wanita ini cenderung mempunyai kerinting, dan ingin mengelakkan syampu kekeringan boleh menyebabkan keriting mereka. Jika anda ingin mencuba pergerakan no-poo dan lihat bagaimana ia memberi kesan kepada rambut anda, berikut adalah beberapa petua:

  • Ia adalah perkara biasa untuk melalui tempoh di mana kulit kepala anda gatal-gatal dengan teruk. Wanita lain melaporkan rambut mereka tiba-tiba menjadi terlalu berminyak beberapa hari. Ideanya adalah untuk berkuasa melalui hari ini. 
  • Anda boleh menggunakan perapi pembersih untuk membersihkan rambut dan kulit kepala dan bukannya syampu. Wanita dengan rambut yang sangat kering bergantung pada minyak dan perapi yang dibiarkan. Kuncinya di sini adalah untuk melembapkan rambut kering.
  • Ramai wanita bersumpah dengan cuka sari apel dan soda penaik untuk mengekalkan rambut segarSebaik
  • Anda boleh menggunakan syampu kering untuk menyerap minyak.
  • sahaja anda s Calp menyesuaikan diri, anda boleh dibiarkan dengan rambut yang penuh dan tebal.

Rambut Saya Menjadi Sangat Berminyak, Tetapi Kadang-kadang Saya Terlalu Letih untuk Mencucinya. Adakah Ada Apa-apa Yang Boleh Saya Lakukan?

Jika anda mempunyai rambut berminyak dan tidak mahu mencucinya setiap hari atau tidak mempunyai masa, pertimbangkan untuk menyimpan syampu kering di tangan. Syampu kering yang baik akan memberi anda satu atau dua hari antara mencuci.

Jika anda mempunyai rambut perang, bedak bayi juga akan berfungsi. Hanya semburkan syampu pada mahkota dan bahagian anda dan gosokkannya. Jika ia adalah bedak bayi yang anda gunakan, taburkan sedikit pada bahagian mahkota dan bahagian anda dan pastikan tiada satu pun yang kelihatan.

Adakah Saya Benar-benar Perlu “Bilas & Ulang”?

Ia kelihatan pada setiap botol syampu, perkataan, “bilas dan ulangi.” Tetapi adakah anda benar-benar perlu syampu rambut anda dua kali?

Ia bergantung.

Sebenarnya, apabila ia datang untuk mencuci rambut anda, anda harus mempertimbangkan panjang rambut anda dan betapa kotornya rambut anda.

Jika anda berambut pendek, satu cucian adalah banyak melainkan anda menggunakan banyak produk atau baru pulang dari seminggu berkemas. Jika anda mempunyai rambut yang panjang atau benar-benar tebal, cucian kedua mungkin optimum.

Sebenarnya ada cara yang betul untuk mencuci rambut anda yang akan menjadikannya bersih sehingga anda mungkin boleh melangkau sehari atau 2.

Adakah Terdapat Cara Yang Betul untuk Bersyampu?

Nampaknya, kebanyakan kita tidak mencuci rambut dengan betul. Kita sepatutnya menghabiskan lebih banyak masa menggosok kulit kepala kita dan kita jangan sekali-kali melangkau perapi atau terlepas membilasnya sepenuhnya. 

Adakah terdapat bahan-bahan dalam syampu yang harus saya elakkan?

Apa sahaja yang anda letakkan pada kulit atau kulit kepala anda boleh masuk ke dalam sistem anda. Itulah sebabnya ramai pakar kesihatan semula jadi mengesyorkan mengelakkan sebarang syampu dengan agen berbuih natrium laureth sulfat dan ammonium laureth sulfate sebagai bahan utama. Kajian makmal menunjukkan bahawa produk yang berakhir dengan “eth” seperti sodium laureth sulphate, polyethylene glycol, oleth, myreth, ceteareth semuanya diuji positif untuk 1,4-Dioxane, petrokimia yang terbukti menyebabkan kanser.

Bila beli syampu, memang tak rugi tengok label. Tetapi dimaklumkan, anda mungkin perlu pergi ke kedai makanan kesihatan untuk mencari syampu yang bebas “eth”. Atau boleh order online.

Apakah Jenis Syampu yang Perlu Saya Gunakan?

Terdapat begitu banyak jenis syampu untuk setiap jenis rambut dan pada setiap titik harga. Mencari syampu yang betul boleh mengelirukan.

Melainkan anda benar-benar menyukai syampu dan perapi, anda tidak perlu membelanjakan banyak wang untuk membelinya. Anda boleh mendapatkan syampu yang hebat di kedai ubat anda. Cari syampu yang diformulasikan untuk jenis rambut anda (berminyak, kering) atau masalah rambut anda (keriting, rata).

sumber : byrdie