Sistem Brek Anti-Kunci (ABS)

Apa itu ABS?

ABS merupakan singkatan bagi “Anti-lock Braking System” atau Sistem Brek Anti-Blok. Ini adalah teknologi canggih yang digunakan dalam sistem brek kereta untuk mencegah roda terkunci ketika anda membrek dengan kuat. Teknologi ini membolehkan anda mempertahankan kawalan ke atas kenderaan anda semasa membrek pada permukaan licin atau semasa brek mendadak.

Bagaimana cara kerja ABS dalam sistem brek kereta?

Apabila anda membrek dengan kuat dalam kereta tanpa ABS, roda- roda akan terkunci, dan mempunyai kemungkinan besar mengurangkan daya gigitan tayar pada permukaan jalan. Ini boleh menyebabkan kereta anda tergelincir atau terbabas pada jalan yang licin. Bagaimanapun, apabila anda membrek dengan kuat dalam kereta yang mempunyai ABS, sistem ini akan memberikan tekanan brek dan melepaskan tekanan secara automatik, berkali-kali dalam masa beberapa saat. Hal ini membolehkan roda- roda tetap berputar dan membolehkan tayar mencengkam pada permukaan jalan. Dengan cara ini, kenderaan anda mempunyai lebih banyak kawalan semasa membrek pada permukaan jalan yang licin.

Kelebihan ABS dalam sistem brek kereta

  • Meningkatkan kecekapan brek
  • Meningkatkan kawalan semasa membrek pada permukaan licin
  • Mengurangkan risiko tergelincir atau terbabas pada jalan yang licin
  • Meningkatkan keselamatan pengguna jalan raya

Kesimpulan

ABS adalah teknologi canggih dalam sistem brek kereta yang memberikan lebih banyak kawalan semasa membrek pada permukaan licin. Dengan meningkatkan keselamatan pengguna jalan raya, teknologi ini memainkan peranan penting dalam menjaga keselamatan semua pengguna jalan raya.