Resepi Kuih Sarang Semut Sukatan Cawan Sedap 2023

Kuih Sarang Semut Sukatan Cawan Step  by Step

resepi kuih sarang semut sukatan cawan – Hello para pembaca, kali ini saya ingin berkongsi resepi kuih sarang semut sukatan cawan yang sangat mudah dan sedap untuk dijadikan hidangan di rumah. Kuih sarang semut merupakan salah satu jenis kuih tradisional yang terkenal di Malaysia. Kuih ini mempunyai tekstur yang lembut dan manis serta sering dihidangkan sebagai pencuci mulut atau kuih raya. Tanpa berlama-lama lagi, mari kita lihat bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat kuih sarang semut sukatan cawan. – resepi kuih sarang semut sukatan cawan

Bahan-bahan: Resepi Kuih Sarang Semut Sukatan Cawan

  • 2 cawan tepung ubi kayu
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air suam
  • 1 cawan santan pekat
  • 5 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1/2 cawan minyak masak

Pertama sekali, campurkan tepung ubi kayu dan gula dalam mangkuk yang besar. Gaulkan sehingga sebati. Kemudian, masukkan air suam dan santan pekat ke dalam campuran tepung ubi kayu dan gula. Kacau rata menggunakan whisk sehingga sebati. resepi kuih sarang semut sukatan cawan

Seterusnya, masukkan telur satu per satu ke dalam campuran tersebut. Kacau rata setiap kali anda masukkan telur. Selepas itu, tambahkan esen vanilla dan baking powder ke dalam campuran tersebut. Kacau rata lagi sehingga sebati.

Tambahkan minyak masak ke dalam campuran tersebut dan kacau rata sehingga adunan menjadi sebati dan tidak berketul.

Cara membuat kuih sarang semut Sukatan Cawan

Untuk membuat kuih sarang semut, anda boleh menggunakan acuan kuih sarang semut atau acuan kuih tart. Sapukan acuan dengan sedikit minyak supaya adunan tidak melekat.

Isikan adunan ke dalam acuan dengan menggunakan senduk atau sudu. Pastikan tidak terlalu penuh kerana kuih akan mengembang semasa proses memasak.

Kukus kuih selama kira-kira 10-15 minit atau sehingga kuih masak. Anda boleh menggunakan bekas kukusan biasa atau pengukus elektrik.

Setelah kuih masak, angkat kuih dari acuan dengan menggunakan sudu kecil atau garfu. Biarkan kuih sejuk sebelum dihidangkan.

Kuih sarang semut sukatan cawan yang sedap ini boleh disajikan sebagai pencuci mulut atau hidangan di waktu petang bersama-sama dengan secawan teh atau kopi. Anda juga boleh menyimpan kuih ini dalam peti sejuk untuk dinikmati pada kemudian hari.