Step by step Proses Cabut Dan Pasang Bateri : Pasang Bateri Kereta Positif Atau Negatif Dulu

Adakah Pasang Bateri Kereta Positif atau Negatif Dulu

Sekiranya anda pernah menukar atau memasang semula bateri kereta, mungkin terdapat keraguan mengenai urutan pemasangan terminal bateri. Adakah anda perlu memasang terminal positif atau negatif dahulu? Artikel ini akan membincangkan dengan lebih terperinci mengenai urutan yang betul untuk memasang bateri kereta.

  1. Apa itu Terminal Bateri?

Terminal bateri merujuk kepada dua bahagian pada bateri kereta iaitu terminal positif (+) dan terminal negatif (-). Terminal positif biasanya dilambangkan dengan warna merah manakala terminal negatif pula dilambangkan dengan warna hitam.

  1. Urutan Pemasangan Terminal Bateri

Urutan yang betul untuk memasang terminal bateri ialah memasang terminal positif (+) dahulu sebelum terminal negatif (-). Ini kerana memasang terminal positif dahulu membantu mengelakkan kerosakan pada komponen elektronik kereta akibat arus pintas. Sekiranya anda memasang terminal negatif terlebih dahulu, terdapat risiko arus pintas berlaku apabila anda memasang terminal positif dan mungkin akan merosakkan beberapa komponen kereta yang sensitif seperti sistem audio dan sistem enjin.

  1. Langkah-langkah Memasang Terminal Bateri

Berikut adalah langkah-langkah yang betul untuk memasang terminal bateri pada kereta anda:

a) Pastikan kereta dalam keadaan mati dan kunci kereta dikeluarkan dari kunci pintu.

b) Bersihkan terminal bateri dari kotoran dan karat menggunakan sikat kawat.

c) Pasang terminal positif (+) terlebih dahulu pada terminal bateri.

d) Pasang terminal negatif (-) selepas itu.

e) Pastikan kedua-dua terminal bateri dipasang dengan kemas dan teguh.

f) Pastikan kabel negative (-) terlebih dahulu apabila melepas terminal bateri.

  1. Kesimpulan

Jadi, adakah anda perlu memasang terminal bateri positif atau negatif dahulu? Jawapannya adalah memasang terminal positif (+) dahulu sebelum memasang terminal negatif (-). Ini membantu mengelakkan risiko arus pintas dan kerosakan pada beberapa komponen kereta yang sensitif. Pastikan anda mematuhi langkah-langkah yang betul dalam memasang terminal bateri bagi memastikan kereta anda berfungsi dengan baik dan selamat.