Air Beras Boleh Membantu Rambut Anda Tumbuh Lebih Panjang Dan Kuat. Begini Cara Membuatnya

Air beras atau Rice Water adalah sisa cecair yang berasal dari membilas atau memasak beras. Ia telah digunakan untuk penjagaan rambut dan kulit di banyak negara Asia selama berabad-abad.

Semasa zaman Heian (794-1185), wanita istana Jepun mempunyai rambut panjang yang akan mereka bilas dalam air beras untuk pertumbuhan yang sihat dan keanjalan yang lebih baik. Di India, air beras digunakan sebagai ubat Ayurveda untuk merawat ekzema.

Adakah Air Beras Membantu Rambut Anda Tumbuh

Menurut pakar dermatologi kosmetik Michele Green, MD, air beras penuh dengan nutrien penting yang boleh membantu meningkatkan rupa dan rasa rambut anda. Dia berkata nutrien ini membantu menguatkan folikel rambut, meningkatkan ketumpatan rambut, dan menjadikannya kelihatan sihat dan berkilat.

Inilah yang anda perlu tahu tentang kebaikan air beras untuk rambut dan bagaimana anda boleh menggunakannya. Air beras adalah pilihan yang bagus untuk rambut kerana ia kaya dengan khasiat.

Beberapa nutrien dalam air beras yang boleh memberi manfaat kepada rambut anda ialah asid folik, niasin, magnesium, dan inositol. Ia juga mengandungi asid amino yang membolehkannya bertindak sebagai rawatan protein untuk menguatkan dan melindungi rambut.

Vitamin dan Mineral Dalam Beras Boleh Memberi Kesan kepada Rambut

Asid folik, niasin, dan selenium adalah penting untuk pertumbuhan rambut dan kesihatan keseluruhan. Ianya membantu merangsang pertumbuhan rambut dan membantu menguatkan dan melebatkan rambut.

Niacin (vitamin B3) dan allantoin boleh membantu meningkatkan folikel rambut dan mengurangkan keradangan di kulit kepala

Magnesium membantu melarutkan pengumpulan kalsium dalam rambut daripada air keras dan membantu meremajakan folikel rambut.

Inositol adalah nutrien yang terdapat dalam banyak makanan, seperti buah-buahan, kacang, kekacang, dan bijirin. Badan anda juga menggunakan karbohidrat untuk membuat inositol sendiri. Nutrien ini boleh membantu meningkatkan keanjalan rambut dan menjadikan rambut lebih kuat. Satu kajian pada tahun 2012 mendapati bahawa pengambilan suplemen inositol selama 180 hari membantu merangsang pertumbuhan rambut dan mengurangkan penipisan.

Air beras Rice Water yang ditapai boleh membantu merawat dan mencegah kelemumur. Dalam kajian makmal 2013, ia didapati menghalang pertumbuhan malassezia, kulat yang menyebabkan kelemumur.

Rujukan :

1- insider, Rice water can help your hair grow longer and stronger -2022