Makanan Untuk Mencegah Rambut Gugur Dan Membantu Pertumbuhan Dan Ketebalan

Mencegah Rambut Gugur Dengan Jaga Pemakanan

Orang ramai suka rambut yang lebih tebal, lebat dan lebih sihat, tetapi memerlukan banyak usaha dan masa untuk memilikinya. Walaupun anda fikir melabur dalam produk rambut berkualiti baik akan menyelesaikan semua masalah rambut anda, sudah tiba masanya untuk menukar sedikit cara penjagaan rambut anda. Diet yang sihat adalah lebih berkesan untuk rambut yang sihat daripada hanya penggunaan topikal produk tertentu. Rambut kita memerlukan asid lemak, vitamin C, zink, zat besi dan multivitamin lain yang membantu mencegah keguguran rambut dan membolehkan anda mencapai rambut yang tebal dan kuat.

Bayam

Sayuran hijau berdaun ini sangat baik untuk pertumbuhan rambut. Ia mempunyai banyak vitamin C dan A, zat besi, dan folat. Bayam juga kaya dengan folat, yang penting untuk pertumbuhan rambut. Selain itu, paras zat besi yang rendah boleh menyebabkan keguguran rambut, jadi pastikan anda memasukkan bayam dalam diet anda untuk mengelakkan keguguran rambut.

Telur

Rambut kita memerlukan protein untuk membesar dengan sihat dan lebat, dan telur adalah sumber protein terbaik. Telur mengandungi dua komponen terpenting untuk pertumbuhan rambut: protein dan biotin. Kedua-dua nutrien ini diperlukan untuk mencegah keguguran rambut, kerana rambut diperbuat daripada protein yang dipanggil keratin. Selain itu, telur juga mengandungi zink dan selenium, yang baik untuk rambut anda.

Kacang Badam Almond

Badam adalah sumber asid lemak omega-3 yang baik, zink, Vitamin E, B1 dan B6, dan selenium yang merupakan nutrien yang sangat baik untuk pertumbuhan rambut. Nutrien ini membantu menggalakkan pertumbuhan rambut dengan menyuburkan rambut dari akar dan menjadikannya lebih bersinar dan kuat. Selain itu, badam bertindak seperti penghalang pelindung untuk rambut, menghalang kerosakan alam sekitar dan membolehkan rambut tumbuh dengan sihat. Badam juga kaya dengan magnesium yang merupakan bahan kuat untuk ketebalan rambut.

Chia Seed – Biji Chia

Biji chia adalah sumber protein, tembaga, dan fosforus yang baik. Ejen ini membantu dalam menggalakkan rambut yang kuat dan tebal. Selain itu, tembaga yang terdapat dalam biji chia membantu dengan kerosakan rambut dan menggalakkan pertumbuhan rambut. Ia juga melindungi kulit kepala daripada sebarang jangkitan dan mengekalkan kesihatan kulit kepala.