Ketahui Khasiat Buah Dabai Sarawak Olive

Pengenalan

andy-bailey.net – Buah dabai merupakan buah yang popular di Sarawak, Sabah, dan Brunei. Buah ini adalah dari keluarga Burseraceae dan boleh didapati di pulau Borneo. Varieti Zaitun Sibu terkenal dengan Tekstur dan Rasanya yang menyerupai Zaitun.

Dengan kerjasama Universiti Putra Malaysia (UPM), JPS mendapati buah dabai juga mengandungi sumber protein, tenaga dan mineral seperti kalium dan kalsium. Ini menjadikannya bahan utama yang berpotensi dalam pengeluaran produk makanan dan kosmetik. Hasil penyelidikan yang dijalankan oleh JPS dengan kerjasama Universiti Putra Malaysia (UPM) telah menunjukkan bahawa buah dabai sangat kaya dengan kandungan antioksidan, terutamanya dalam kulit (buah) diikuti oleh keseluruhan buah termasuk kulit dan pulpa dan biji, menjadikan ia sangat berpotensi untuk dipasarkan bersama buah-buahan tempatan bagi mempromosikan kempen kesihatan.

Buah Dabai Sangat Popular di Sarawak

Buah Dabai merupakan buah yang sering ditemui di pasaran di Sabah dan Sarawak pada harga RM20 sekilogram dan ia boleh mencecah sehingga RM40 sekilogram bergantung kepada jenis dan kualiti. Seperti yang diketahui ramai, buah ini hanya berbuah pada musim tertentu. Walaupun dabai biasa dimakan di Sarawak, buah ini tetap asing kepada orang di luar kawasan (Semenanjung Malaysia) kerana tidak dipromosikan secara agresif, dan ini menyebabkan potensi ekonominya tidak berkembang sepenuhnya. Saiz buah ini seperti buah kurma iaitu kira-kira 3 sentimeter dan warna kulitnya seperti anggur hitam.

Khasiat Buah Dabai Sarawak Olive

Kajian terhadap minyak yang diekstrak daripada buah dabai mendapati minyak ini mempunyai kesan pencegahan terhadap risiko penyakit kardiovaskular seperti penyakit jantung dan hiperkolesterolemia. Kajian ini dijalankan terhadap haiwan kajian iaitu arnab di mana pemberian buah ini mengurangkan jumlah kolesterol plasma dan kolesterol LDL plasma dalam arnab hiperkolesterolemik berbanding arnab kawalan. Kajian ini membuktikan jika kita mengamalkan pemakanan buah dabai, kita dapat mengimbangi paras kolesterol dalam darah dan mengurangkan risiko penyakit jantung.

Kajian ini mendapati pengambilan buah dabai boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Kajian mendapati pengambilan buah dabai boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Ini kerana buahnya mengandungi antioksidan yang boleh membantu mengurangkan keradangan dalam badan dan melindungi daripada penyakit jantung.