Khasiat Saffron Yang Perlu Kamu tahu Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Pengenalan Saffron

kebaikan saffron, khasiat saffron, air safron, saffron khasiat, khasiat za’faran, kebaikan saffron untuk wanita, bunga safron, khasiat saffron untuk kesehatan, saffron khasiatnya, kegunaan saffron. Anda mencari maklumat tentang kata kunci diatas ? Ini dia artikel yang akan saya bahas.

Saffron adalah rempah yang berasal dari bunga Crocus sativus. Bunganya dikeringkan dan kemudian dikisar menjadi serbuk sebelum digunakan dalam pelbagai hidangan. Safron dikatakan mempunyai banyak manfaat kesihatan, seperti meningkatkan mood, mengurangkan keradangan, dan memperbaiki penghadaman. Ia juga boleh digunakan untuk mewarnakan kain dan bahan lain dengan warna yang cantik.

Harga Safron boleh berbeza-beza bergantung pada lokasi dan berapa banyak ia boleh didapati. Walau bagaimanapun, ia biasanya boleh berharga antara RM 28,000 dan RM 32,000 sekilogram. Ini menjadikan Safron sebagai rempah yang sangat mahal untuk dibeli.

Antara Khasiat Saffron atau Zaffaran

Saffron Merawat Simptom Kemurungan

Safron adalah agen semulajadi yang digunakan untuk merawat kemurungan. Telah dilaporkan bahawa kunyit boleh membantu mengurangkan gejala kemurungan dan meningkatkan mood. Penggunaan safron juga boleh membantu dalam merawat kebimbangan dan tekanan.

Berkesan Untuk Menurunkan Berat

Penyelidik telah mendapati bahawa kunyit boleh membantu mengawal pengambilan makanan ringan dan menggalakkan penurunan berat badan. Kajian mendapati bahawa ekstrak itu mempunyai sifat kenyang, yang bermakna ia membantu mengurangkan pengambilan makanan ringan dan menurunkan berat badan daripada kumpulan plasebo. Ini adalah penemuan penting kerana ramai orang bergelut untuk mengekalkan diet yang sihat apabila mereka cuba menurunkan berat badan.

Membantu Melawan Kanser

Safron adalah rempah biasa yang telah terbukti mempunyai khasiat untuk melawan kanser. Safron diketahui kaya dengan antioksidan dan juga telah terbukti membantu meningkatkan kualiti hidup bagi penghidap kanser. Ia boleh membantu mengecutkan tumor, mengurangkan penyebaran kanser, dan membantu menghentikan perkembangan penyakit.

Saffron Untuk Penghidap Alzheimer Ringan Hingga Sederhana

Kajian dijalankan oleh saintis di Universiti Göttingen di Jerman dan melibatkan ujian 39 produk berbeza terhadap penyakit Alzheimer pada tikus. Kesemua produk didapati mempunyai beberapa tahap aktiviti melawan penyakit, tetapi Safron amat berkesan. Penulis utama kajian itu, Dr Manuela Fuhrmann dari Universiti Göttingen berkata: “Keputusan kami mencadangkan bahawa kunyit mungkin merupakan rawatan yang berkesan untuk penyakit Alzheimer.”

Kesimpulan

Pertama, Safron mempunyai keamatan rasa yang tinggi dan boleh digunakan untuk menghasilkan rasa yang lebih kuat daripada rempah-rempah lain. Kedua, warna Safron sering menjadi pelengkap kepada warna lain, yang boleh membantu syarikat menarik pelanggan baharu.