7 Khasiat Kacang Kuda Yang Bagus Untuk Kesihatan

andy-bailey.net – Terdapat banyak nutrien yang terdapat dalam kacang kuda, seperti vitamin A dan C. Nutrien ini membantu menyihatkan badan dan berfungsi dengan baik semasa melakukan aktiviti fizikal. Lelaki dan wanita boleh mendapat manfaat daripada kacang kuda, kerana ia rendah kalori dan memberikan banyak nutrien kepada kedua-dua badan dan minda. keburukan kacang kuda,khasiat kacang kuda untuk dietkacang kuda rebus calories,khasiat kacang kuda untuk ,kencing manis,khasiat kacang kuda untuk ibu hamil,khasiat kacang kuda untuk bayi.

Pengenalan

Kacang kuda adalah sejenis kacang yang tinggi serat dan sihat untuk manusia. Kacang kuda juga merupakan sumber asid lemak omega-3 yang baik, yang penting untuk kesihatan jantung dan pencegahan penyakit tertentu. Kacang kuda juga merupakan sumber antioksidan yang sangat baik, yang boleh melindungi daripada kerosakan yang serius pada sel-sel dalam badan. Baca Rawat Buasir

Kandungan Nutrisi yang Terdapat pada Kacang Kuda

Timun Jepun Bagus, Manfaat kacang kuda untuk kesihatan boleh didapati dalam pelbagai cara. Sebahagian daripada ini termasuk meningkatkan penghadaman dan penyerapan keseluruhan, mengurangkan keradangan, meningkatkan fungsi kognitif, dan meningkatkan tahap tenaga. Selain itu, suplement kacang kuda boleh membantu meningkatkan kesihatan jantung dengan mengurangkan tahap kolesterol jahat dan menggalakkan aliran darah yang sihat.

Nutrisi Jumlah dalam 100 gram Manfaat
Kalori 364 kkal Memberikan energi bagi tubuh
Protein 19 gram Membantu membangun dan memperbaiki jaringan tubuh
Karbohidrat 61 gram Menyediakan sumber energi bagi tubuh
Serat 17 gram Membantu menjaga kesehatan pencernaan dan menurunkan kolesterol
Lemak 6 gram Membantu menjaga kesehatan jantung
Vitamin B1 (Tiamin) 0.4 mg Membantu fungsi saraf dan sistem pencernaan
Vitamin B6 (Piridoksin) 0.6 mg Membantu produksi sel darah merah dan menjaga kesehatan otak
Asam Folat 557 mikrogram Penting untuk pertumbuhan sel dan perkembangan janin
Zat Besi 6.2 mg Membantu pembentukan sel darah merah dan mengurangi risiko anemia
Magnesium 79 mg Membantu menjaga kesehatan tulang dan otot
Fosfor 366 mg Penting untuk pertumbuhan dan pemeliharaan jaringan tubuh

Terdapat banyak faedah untuk makan kacang kuda (kacang kuda benefits), terutamanya jika anda mempunyai masa yang sukar untuk mendapatkan protein yang mencukupi dalam diet anda. Kacang kuda mengandungi serat yang tinggi, yang boleh membantu anda berasa kenyang lebih lama dan membantu mengawal paras gula darah anda. Selain itu, kacang kuda ialah sumber asid lemak omega-3 yang baik, yang boleh menggalakkan kesihatan jantung dan melindungi daripada beberapa jenis kanser.m, dan zink.

Ramai orang tahu tentang kacang kuda rebus, tetapi mereka mungkin tidak tahu bahawa ia juga boleh dimasak dalam beberapa cara yang berbeza. Salah satu cara memasaknya ialah dengan merebusnya.

Kebaikan Kacang Kuda terhadap Kesihatan

  • 1- Mengurangkan paras Kolesterol

Kacang tanah adalah sumber antioksidan, serat, dan protein yang baik. Mereka juga mempunyai nilai kalori yang rendah. Mengurangkan paras kolesterol adalah salah satu kebaikan kacang tanah.

  • 2- Mengawal Paras Gula di dalam Darah / Kencing Manis

Kacang kuda mengandungi kandungan pati tahan dan amilosa yang tinggi yang menyebabkan gula perlahan-lahan diserap ke dalam aliran darah. Ini menjadikannya makanan yang ideal untuk penghidap Diabetes kerana ia membantu mereka mengekalkan tahap gula dalam darah mereka. Selain itu, kacang kuda rendah kalori, jadi ia boleh membantu anda menurunkan berat badan atau menguruskan ubat diabetes anda.

  • 3- Mencegah Kanser – Mengurangkan Risiko Kanser

Terdapat banyak faedah kepada kacang kuda, termasuk keupayaannya untuk mencegah kanser. Kacang kuda mengandungi serat yang tinggi, yang membantu memastikan sistem pencernaan anda berfungsi dengan baik dan mengurangkan risiko mendapat kanser usus. Mereka juga mempunyai Indeks glisemik yang rendah, menjadikannya pilihan yang baik untuk orang yang ingin menurunkan berat badan atau mengekalkan kesihatan mereka.

  • 4- Membantu menurunkan Berat Badan dan Diet

Terdapat banyak manfaat kacang kuda, salah satunya ialah ia membantu anda menurunkan berat badan. Kacang kuda rendah kalori dan mempunyai kandungan serat yang tinggi, yang menjadikannya pilihan yang bagus untuk orang yang ingin menurunkan berat badan. Kacang ini adalah sumber lemak sihat, mineral dan antioksidan yang boleh membantu anda menurunkan berat badan dan diet.

  • 5- Membantu Meningkatkan Kesihatan Usus / Sistem Pencernaan

Kacang kuda kaya dengan serat dan mempunyai banyak nutrien yang membantu meningkatkan kesihatan usus. Kacang kuda adalah produk semulajadi yang telah digunakan selamat berabad-abad untuk meningkatkan kesihatan usus. Ia membantu meningkatkan kekerapan membuang air besar, memudahkan proses pengeluaran najis dan melembutkan najis.

  • 6- Kacang Kuda Kaya dengan Sumber Zat besi

Beberapa faedah kacang kuda termasuk kandungan zat besi yang tinggi, yang boleh membantu meningkatkan kesihatan anda. Badan anda boleh menggunakan nutrien ini untuk membuat sel darah merah, newoglobin, dan protein penting lain. Kacang kuda juga merupakan sumber serat yang baik, yang boleh membantu anda berasa kenyang selepas makan.

  • 7- Menjaga kesihatan Sistem Saraf

Nutrien kacang kuda adalah bahagian yang sangat penting untuk memastikan sistem saraf sihat. Ia membantu membaiki dan melindungi sistem saraf, dan boleh membantu meningkatkan fungsi saraf. Di samping itu, ia juga boleh membantu mengurangkan risiko keadaan seperti kebimbangan, kemurungan, dan epilepsi. Satu kajian yang diterbitkan dalam The Journal of Medicinal Chemistry mendapati bahawa kacang kuda mempunyai tahap magnesium dan kalium yang tinggi, kedua-duanya penting untuk fungsi saraf. Kehadiran nutrien ini menunjukkan bahawa kacang kuda boleh membantu orang yang bergelut dengan saraf atau gangguan seperti kebimbangan dan kemurungan.

Kebaikan Kacang Kuda untuk Diet / Berat Ideal

Satu kajian mendapati bahawa pengambilan kacang kuda ini secara konsisten boleh membantu individu memperoleh BMI yang lebih normal sebanyak 53%. Peserta yang menyertai eksperimen ini juga mendapati pengurangan saiz pinggang berbanding mereka yang tidak mengamalkan pengambilan kacang kuda

Risiko Kacang Kuda

Kacang kuda ialah kekacang yang mengandungi oligosakarida yang dikenali sebagai galaktan, atau gula kompleks. Badan tidak boleh mencerna gula kompleks ini kerana ia tidak mempunyai enzim alpha-galactosidase. Enzim ini diperlukan untuk memecahkan gula-gula ini.Akibatnya, makan kacang kuda akan menyebabkan beberapa masalah gas dalam usus dan ketidakselesaan.Bagi mereka yang mengalami simptom ini apabila makan kacang, mereka harus mengamalkan kacang secara perlahan-lahan. Jangan makan kacang dalam kuantiti yang banyak sekaligus.

Petua Untuk Hilangkan Kedutan Muka Guna Kacang Kuda Dan Kunyit

Anda boleh menggunakan pes kacang kuda untuk membersihkan muka. Caranya ialah campurkan dengan kunyit kemudian sapukan pada muka pada waktu pagi. Biarkan selama 15 minit kemudian basuh dengan air sejuk. Cara ini dapat mengurangkan jeragat dan mencerahkan wajah.

Kacang kuda Mengawal Selera Makan Individu

Kacang kuda adalah tumbuhan yang telah digunakan selama berabad-abad untuk mengawal selera makan individu. Tumbuhan itu mengandungi sebatian yang dipercayai dapat menekan hormon lapar ghrelin. Ini bermakna orang yang makan kacang kuda tidak akan berasa lapar selepas makan dan berkemungkinan akan lebih kenyang. Selain itu, kandungan serat tumbuhan yang tinggi membantu memastikan perut kosong lebih lama dan membantu mengurangkan keinginan.

Kesimpulan tentang Kacang Kuda

Secara keseluruhan, kacang kuda adalah pilihan yang bagus untuk mereka yang mencari pilihan makanan yang sihat dan berkhasiat. Ia tinggi dalam protein dan membekalkan nutrien penting yang boleh membantu anda kekal cergas dan sihat. Kacang kuda juga mempunyai beberapa faedah luar biasa lain yang menjadikannya pilihan terbaik bagi mereka yang mencari pilihan snek yang sihat.

Kacang kuda untuk Buah Pinggang

Buah pinggang adalah organ penting dalam tubuh manusia yang bertanggungjawab untuk menyaring darah, mengeluarkan sisa-sisa toksik, dan mengawal keseimbangan elektrolit. Jika buah pinggang mengalami masalah, ia boleh menyebabkan pelbagai penyakit dan gangguan kesihatan yang serius.Kacang kuda adalah salah satu makanan yang dapat memberikan manfaat kepada kesihatan buah pinggang.

Kacang kuda mengandungi banyak nutrien penting seperti protein, serat, vitamin B, zat besi, dan magnesium. Nutrien-nutrien ini penting untuk menjaga kesihatan buah pinggang dan mencegah gangguan buah pinggang.Protein dalam kacang kuda membantu memperbaiki dan membina tisu buah pinggang yang rosak. Ia juga membantu memperbaiki kerosakan sel-sel buah pinggang dan menggalakkan pertumbuhan sel-sel baru.

Serat dalam kacang kuda membantu mengurangkan risiko pembentukan batu karang dalam buah pinggang dengan meningkatkan pengeluaran air kencing dan mengurangkan kepekatan bahan kimia yang boleh membentuk batu karang.Kacang kuda juga mengandungi vitamin B kompleks yang penting untuk fungsi buah pinggang yang sihat. Vitamin B membantu mengurangkan risiko keradangan buah pinggang dan meningkatkan pengeluaran air kencing.

Zat besi dalam kacang kuda membantu meningkatkan pengangkutan oksigen dalam darah ke buah pinggang, manakala magnesium membantu mengawal tekanan darah dan mengurangkan risiko penyakit buah pinggang.Bagi mereka yang mempunyai masalah buah pinggang, mengambil kacang kuda dalam diet harian boleh membantu meningkatkan kesihatan buah pinggang.

Secara keseluruhannya, kacang kuda adalah makanan yang baik untuk kesihatan buah pinggang kerana kandungan nutrien yang tinggi. Walau bagaimanapun, ia penting untuk menyertai pengambilan kacang kuda dengan gaya hidup sihat yang lain seperti mengamalkan pemakanan seimbang, meminum banyak air, dan mengelakkan pengambilan makanan yang tinggi garam dan gula.

Sumber :

1 – Chickpea , wikipedia.org (2022)

2 – Brianna Elliott, RD and Rachael Link – Science-Backed Benefits of Chickpeas , healthline  (2021)

3 – The Nutritional Value and Health Benefits of Chickpeas and Hummusncbi , (2016)