Khasiat Biji Bijan Meningkatkan Kesihatan, Meningkatkan Imuniti, Membantu Mencegah Penyakit Jantung

Amalakn Makan Biji Bijan Bermanfaat untuk Anda

Selama lebih dari satu abad, biji bijan telah digunakan dalam masakan di seluruh dunia. Tetapi adakah anda tahu bahawa ia juga telah digunakan dalam banyak amalan perubatan tradisional, seperti perubatan Cina, Ayurveda, dan perubatan tradisional Eropah? Faedah biji bijan termasuk: Biji Bijan Boleh Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung Biji bijan mengandungi asid oleik, yang membantu mengurangkan tahap kolesterol. Ini bermakna makan biji bijan boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung. Bijan bermanfaat untuk kesihatan kerana ia memberi anda tenaga, meningkatkan penghadaman dan menguatkan tulang dan sistem imun anda.

Khasiat Bijan Bijan Menakjubkan untuk Kesihatan

Apabila bercakap tentang pemakanan, biji bijan mempunyai lebih banyak zink daripada sumber makanan lain. Mereka juga mengandungi vitamin E, kalsium, fosforus, magnesium, selenium, kalium, besi, mangan, tembaga, dan serat. Sesetengah kajian mencadangkan bahawa makan biji bijan dengan kerap boleh membantu meningkatkan tahap gula dalam darah, sementara yang lain mendakwa bahawa biji bijan boleh membantu menggalakkan penurunan berat badan. Satu kajian mendakwa bahawa makan biji bijan boleh membantu mengurangkan kolesterol.

Selain manfaat kesihatan, biji bijan adalah sumber yang kaya dengan zat besi, asid folik, zink, magnesium, serat, dan protein. Kebanyakan benih komersial yang dijual di pasar raya dan tong pukal tercemar dengan aflatoksin (bahan toksik yang terdapat dalam acuan), itulah sebabnya beberapa produk biji bijan diimport ke AS Kekotoran ini mesti disingkirkan menggunakan proses haba yang boleh merendahkan kualiti protein. Prosesnya agak mahal, malah ia mungkin menghilangkan rasa dan khasiat biji bijan.

Kandungan Ramuan Dalam Biji Bijan

Biji bijan mengandungi kira-kira 40% protein, 25% serat makanan, 16% zat besi, dan 11% zink, antara nutrien lain. Satu sudu teh biji bijan mengandungi hampir 1 g protein, 0.5 g kalsium, dan hampir 1 g zat besi, bersama-sama dengan vitamin K, magnesium, fosforus, mangan, kalium, dan tembaga. Anda boleh menambahkannya pada bijirin, smoothie, salad dan kentang goreng, atau taburkannya pada bijirin panas, oatmeal, bar granola, biskut, mufin, roti dan banyak makanan lain. Satu cawan biji bijan menyediakan kira-kira 2/3 daripada nilai harian untuk vitamin B1, B2, dan D; tiamin; folat; niasin,

Biji bijan sangat sihat kerana ia kaya dengan protein, vitamin, mineral, karbohidrat, dan lemak. Nutrien ini boleh didapati dalam jumlah yang banyak dalam biji bijan. Biji bijan tinggi serat makanan, vitamin A, C, B1, B2, B3, B5, B6, B9, dan asid folik. Biji bijan mengandungi kalium, besi, kalsium, magnesium, dan zink. Telah terbukti bahawa biji bijan mengandungi sejumlah vitamin E yang penting. Biji bijan juga kaya dengan asid lemak tak jenuh tunggal. Asid lemak tak jenuh tunggal mempunyai banyak manfaat kesihatan. Sebagai contoh, mereka boleh mengurangkan tahap kolesterol dan mencegah penyakit jantung. Biji bijan juga boleh menurunkan tekanan darah dan membantu penurunan berat badan.

1. Bijan untuk Menurunkan Berat Badan
2. Bijan untuk Menghilangkan Tekanan
3. Bijan untuk Penjagaan Kulit
4. Bijan untuk Tenaga dan Kehidupan Sihat
5. Bijan untuk Rambut dan Kuku
6. Bijan untuk Gigi
7. Bijan untuk Diabetes

Biji Bijan Mencegah Penyakit Jantung

Pada tahun 2011, penyelidik dari Universiti Oxford, England menerbitkan hasil kajian yang menunjukkan biji bijan berkesan dalam mencegah penyakit jantung. Mereka mendapati bahawa mereka yang mengambil biji bijan dengan kerap mempunyai tahap trigliserida dan tekanan darah yang lebih rendah, dan lebih sedikit strok, berbanding mereka yang tidak mengambilnya sama sekali. Biji bijan digunakan untuk apa? Mereka biasanya ditambah kepada salad dan kacau goreng untuk menambah rasa dan tekstur.

Satu kajian baru mendapati bahawa makan biji bijan boleh mencegah penyakit jantung dan strok. Penyelidikan menunjukkan bahawa orang yang makan biji bijan dengan kerap mempunyai kolesterol dan tekanan darah yang lebih rendah daripada mereka yang tidak. Menurut kajian itu, wanita yang makan 1 sudu besar biji bijan setiap hari mempunyai risiko 23 peratus lebih rendah untuk mati akibat penyakit jantung dan risiko 15 peratus lebih rendah untuk diserang strok. Bagi lelaki, risiko penyakit jantung menurun sebanyak 20 peratus dan risiko strok menurun sebanyak 18 peratus. Para penyelidik juga mendapati bahawa makan 2 sudu besar biji bijan setiap hari mengurangkan risiko penyakit jantung dalam kedua-dua jantina sebanyak 24 peratus.