Yang Anda Perlu Tahu Tentang Khasiat Buah Tembikai Untuk Kesihatan Harian

Di negara kita, terdapat banyak jenis buah-buahan yang memberikan banyak khasiat dan khasiatnya yang tersendiri. Antaranya buah-buahan yang berkhasiat seperti tembikai. Hampir 90% buah ini mengandungi air. Ia sangat sesuai untuk dimakan atau dibuat jus, kerana iklim kita agak panas sepanjang tahun.
Tembikai sangat kaya dengan vitamin A dan C, asid folik, magnesium, zink dan pelbagai mineral yang sangat berharga dalam perubatan. 7 khasiat tembikai yang boleh merawat pelbagai penyakit. khasiat tembikai,buah tembikai,kebaikan tembikai,kebaikan buah tembikai,khasiat buah tembikai untuk lelaki,khasiat jus. tembikai untuk ibu hamil.

Tembikai (Citrullus lanatus) ialah buah sihat yang lazat, penuh dengan nutrien, rendah kalori dan bebas lemak. Apabila dimakan dalam jumlah yang munasabah, tembikai adalah baik untuk anda dan menawarkan banyak manfaat kesihatan. Menurut laman web kesihatan Healthline (dibuka dalam tab baharu), anda boleh makan semua bahagian tembikai, termasuk kulit dan bijinya. tembikai,kalori tembikai,tembikai vitamin apa,khasiat buah tembikai susu,khasiat tembikai kuning
tembikai merah,kalori buah tembikai,khasiat tembikai untuk ibu hamil ,jenis tembikai susu.

Khasiat Buah Tembikai Untuk Kesihatan

Menurut Healthline, tembikai adalah kira-kira 92% air. Setiap gigitan berair mengandungi sejumlah besar vitamin A (membuka tab baharu), vitamin B6 (membuka tab baharu) dan vitamin C (membuka tab baharu), banyak likopena, antioksidan (membuka tab baharu) dan asid amino (membuka tab baharu). Walau bagaimanapun, tembikai mengandungi sedikit kalium (membuka tab baharu). Baca : Khasiat Buah Tembikai Untuk Wanita Hamil

“Makan tinggi antioksidan dan asid amino membolehkan badan anda berfungsi secara optimum,” kata Angela Lemond, pakar diet, pakar pemakanan dan jurucakap berdaftar untuk Akademi Pemakanan dan Dietetik yang berpangkalan di Texas (membuka tab baharu). “Asid amino adalah blok binaan asas protein, dan protein digunakan dalam hampir setiap fungsi penting dalam badan.”

Tembikai mempunyai beberapa tahap likopena tertinggi berbanding mana-mana buah segar. Lycopene ialah fitonutrien, sebatian semula jadi dalam buah-buahan dan sayur-sayuran yang merangsang tindak balas yang sihat dalam tubuh manusia. Ia juga merupakan pigmen merah yang memberi warna kepada tembikai, tomato, limau gedang merah dan jambu batu. Menurut Jabatan Pertanian AS (dibuka dalam tab baharu), setengah cawan tembikai mengandungi kira-kira 9 hingga 13 miligram likopena—40% lebih likopena daripada tomato mentah.

1. Memudahkan pembuangan air kecil
Jika anda mempunyai masalah kencing tidak lancar, anda boleh mencuba terapi buah tembikai dengan kandungan air yang tinggi, yang akan meningkatkan pengeluaran air kencing dalam badan. Tembikai juga membantu mengeluarkan toksin dari hati untuk mengaktifkan sistem buah pinggang manusia.

2. Menurunkan tekanan darah
Penghidap hipertensi atau darah tinggi dinasihatkan untuk makan tembikai. Ia mempunyai kesan yang sangat baik pada pembuluh darah dan mengatasi tekanan yang terlalu berat pada pembuluh darah di jantung.

3. Mengelak dari kanser
Tembikai memiliki kandungan vitamin C dan Lycopene, kedua zat ini sangat penting untuk melindungi tubuh badan dari serangan radikal bebas yang menyebabkan kanser. Walaupun tidak dimaksudkan sebagai ubat kepada penyakit kanser tetapi mengamalkan nya insyallah dapat mencegah dari penyakit itu.

4. Mengatasi sembelit
Tembikai merupakan buah yang mempunyai kandungan serat dan air yang tinggi. Jika anda mempunyai masalah dengan najis anda, mungkin serat dalam tembikai ini dapat membantu. Terutama jika terdapat kekurangan serat larut dalam usus.

5. Mencegah dehidrasi
Kekurangan air melemahkan badan, tambahan pula kekurangan air menyukarkan buah pinggang berfungsi sehingga menyebabkan penyakit buah pinggang. Oleh sebab itu memakan tembikai dapat mencegah dehidrasi tubuh kerana lkandungan airnya yang bayak. https://www.alraudhah.com/khasiat-buah-tembikai-yang-menyembuhkan-pelbagai-penyakit/

6. Mengatasi kekejangan otot
Pernahkah anda mengalami kekejangan otot? Cubalah makan tembikai untuk meredakannya!. Asid asimo citrulina yang terkandung dalam tembikai memiliki kesan yang baik bagi meredakan kekejangan otot. Ia boleh membuat tubuh badan menjadi lebih santai sehingga otot diredakan.

7. Mengurangi risiko hipertensi dan strok
Pada buah tembikai terdapat unsur yang mencegah pengerasan dinding pembuluh arteri mahupun vena yang dapat menyebabkan hipotensi. Tentu saja manfaat ini dapat dirasakan jika diamalkan pemakanannya secara rutin. Kalium yang terkandung dalam buah tembikai juga menyihatkan jantung.
Buat yang kurang tidak suka buah tembikai mungkin perlu belajar menyukainya kerana khasiat nya.

Buah Tembikai untuk Ibu Hamil dan Mengandung

Ia bukan hanya tentang rasa; ia juga tentang pemakanan dan kesihatan. Makan tembikai semasa hamil adalah pilihan semula jadi dan sihat untuk ramai wanita hamil, kerana ia boleh membantu mengekalkan tahap zat besi dalam ibu dan bayi. Makan tembikai bermanfaat untuk seisi keluarga; walau bagaimanapun, terdapat kebimbangan tentang bagaimana makan terlalu banyak kegemaran musim panas ini boleh menyebabkan penambahan berat badan terlalu banyak. Tembikai dianggap sebagai makanan yang selamat, tetapi jika anda mengesyaki berat badan anda bertambah terlalu banyak, dapatkan nasihat doktor atau bidan anda.

Terdapat banyak cara untuk menyediakan nutrisi untuk ibu dan anak, tetapi kebanyakan bakal ibu bersetuju bahawa tiada makanan yang lebih berharga daripada tembikai. Kerana ia adalah makanan berisiko rendah untuk ibu dan bayi, tembikai memberikan manfaat makanan yang lengkap sambil menjadi buah yang mudah dihadam yang mudah menyerap nutrien. Kajian menunjukkan bahawa makan tembikai semasa mengandung mengurangkan risiko kelahiran pramatang dan jenis keguguran tertentu, dan membantu melindungi janin yang sedang berkembang daripada terdedah kepada bahan berbahaya seperti alkohol dan nikotin.
Wanita hamil dinasihatkan minum jus tembikai. Ia adalah buah yang baik untuk dimakan semasa mengandung. Buah ini mengandungi banyak khasiat yang baik untuk ibu hamil. Jika anda seorang wanita hamil, pastikan anda mempunyai jus ini dalam diet anda. Tembikai bagus untuk ibu mengandung. kenapa? Nah, mereka membantu dengan mual pagi dan cirit-birit. Anda juga boleh makan daging buah. Ia akan membantu anda menurunkan berat badan. Ia juga boleh membantu anda menguatkan otot perut dan sistem penghadaman anda. Jus tembikai adalah baik untuk kulit anda. Anda boleh menggunakannya untuk menghilangkan cela. Ia juga boleh merawat jenis kanser tertentu.

Khasiat Tembikai Untuk Lelaki

Tembikai sering digunakan sebagai makanan atau minuman, tetapi ia juga digunakan dalam rawatan kecantikan. Terdapat pelbagai cara di mana tembikai memberi manfaat kepada tubuh lelaki. Paling penting, ia boleh membantu kesihatan dan penampilan kulit secara keseluruhan. Vitamin C yang terdapat dalam buah berguna untuk kulit kerana ia boleh membantu dalam mengurangkan kedutan dan garis halus. Sifat anti-oksidan adalah baik untuk mengekalkan kesihatan sel, dan sifat anti-radang dan anti-mikrob bermakna ia boleh membantu dalam rawatan pelbagai keadaan seperti jerawat, jeragat dan juga selaran matahari. Tembikai dipenuhi dengan banyak nutrien termasuk vitamin C, kalium, vitamin B6, dan serat. Nutrien ini memberikan banyak manfaat kesihatan seperti meningkatkan sistem imun, menurunkan tekanan darah, mencegah penyakit jantung, dan melindungi tubuh daripada kanser.

Vitamin Apa Yang Terdapat Dalam Tembikai

Tembikai penuh dengan nutrien, termasuk vitamin A dan C, zat besi, kalium, dan asid folik. Tetapi hakikat bahawa tembikai adalah penghilang dahaga yang sempurna, itulah sebabnya ia adalah makanan super! Nisbah bahan mudah dan kandungan gulanya bermakna ia tidak memerlukan banyak pemprosesan untuk rasa yang sedap. Dan kandungan vitaminnya menjadikannya snek yang baik untuk kanak-kanak juga. Tembikai adalah buah dengan tekstur berair dan rasa manis. Ia juga merupakan buah yang menyegarkan dengan banyak vitamin dan mineral. Tembikai mengandungi banyak kalium, vitamin A, C, B1, B2, B6, niasin, kalsium, magnesium, fosforus, dan zink. Menurut USDA, ia juga mengandungi mineral tembaga, besi, mangan, fosforus, kalium, selenium, natrium, dan zink. Tembikai diketahui dapat membantu meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan kerana ia mengandungi banyak vitamin dan mineral.