Begini Cara Kenali Dan Bagaimana Untuk Memilih Minyak Zaitun Yang Berkualiti

Cara Kenali Dan Bagaimana Untuk Memilih Minyak Zaitun – Sudah tentu, untuk mendapatkan semua manfaat minyak zaitun di atas, anda juga perlu minum minyak yang terbaik seumpamanya dan berkualiti tinggi. Jadi sebelum anda membeli, adalah idea yang baik untuk mempertimbangkan beberapa perkara di bawah apabila anda mencari minyak zaitun terbaik di pasaran.

Khasiat minyak zaitun untuk kulit muka dan badan telah dipercayai oleh ramai orang sejak beribu tahun dahulu. Sebagai salah satu bahan dalam kosmetik dan penjagaan kecantikan, minyak zaitun digunakan secara meluas untuk merawat bibir merekah dengan kulit kering.

Minyak zaitun adalah minyak seperti lemak yang diperolehi dengan mengisar buah zaitun. Minyak ini, yang berasal dari tumbuhan tradisional di kawasan Mediterranean, mengandungi lemak, vitamin E, antioksidan dan vitamin K. Minyak zaitun juga mengandungi zat besi, kalsium dan kalium, tetapi dalam jumlah yang sangat kecil.

Minyak Zaitun – Bagaimana Memilih Yang Tidak Palsu Dan Berkualiti

1. Pembungkusan hendaklah dalam botol atau tin kaca gelap

Pendedahan kepada cahaya luar dan haba akan merosakkan rasa dan komposisi minyak ini. Oleh itu, elakkan membeli minyak ini yang dibungkus dalam botol kaca jernih, terutamanya yang plastik. Simpan sebotol minyak zaitun anda di rumah di dalam almari gelap, jauh dari kelembapan, dari matahari dan jauh dari dapur.

2. Pastikan ia mengandungi “extra virgin olive oil”.

Perhatikan bahawa “perawan tambahan” tidak bermaksud sama dengan “tulen”. Walau bagaimanapun, label “tulen” pada botol minyak anda menunjukkan bahawa produk itu berkualiti rendah kerana ia telah melalui proses penapisan atau penapisan. Label “extra virgin” bermaksud produk yang anda pilih adalah berkualiti terbaik. Minyak zaitun extra virgin tidak melalui beberapa siri proses kilang, jadi molekul rasa dan aroma kekal utuh.

3. Terdapat tarikh bila ia boleh dituai atau dihasilkan dan tarikh luput

Sama seperti makanan, minyak ini mempunyai jangka hayat yang optimum. Lihat label untuk mengetahui bila minyak dihasilkan dan bila ia luput. Walau bagaimanapun, ia juga penting untuk memahami bahawa hanya kerana minyak dibungkus atau dibuat di Itali tidak bermakna ia adalah bahasa Itali. Minyak ini boleh dihasilkan dari mana-mana sahaja di Mediterranean – Tunisia, Sepanyol, Greece dan Turki – dan hanya diimport ke Itali untuk pembungkusan.
Semakin lama jurang masa antara penuaian dan pemprosesan, semakin rendah kualiti yang terhasil. Pastikan anda tidak membeli produk yang berumur lebih daripada dua tahun. andy-bailey.net

4. Terdapat nama yang jelas bagi kilang dan/atau ladang tempat ia dituai

Pengeluar minyak kecil yang menuai dan menghasilkan minyak zaitun mereka sendiri sering memasukkan nama ladang mereka pada label pembungkusan. Walaupun anda tidak tahu ejaan perladangan dan dari mana asalnya, tidak mengapa. Mempunyai nama ladang pada label adalah tanda kualiti yang pasti, kata Nicholas Coleman, pakar minyak zaitun di Eatala, seperti yang dilaporkan oleh Real Simple.
Lebih baik lagi jika terdapat meterai atau setem rasmi yang menunjukkan bahawa minyak itu berasal dari wilayah yang khusus dalam pengeluaran minyak, seperti PDO (Petunjuk Dilindungi Rasmi Asal Kesatuan Eropah) atau DOP (meterai serupa dari Itali).

5. Organik adalah lebih baik

Pastikan anda mempunyai label organik dari USDA atau BPOM yang menyatakan sekurang-kurangnya 95 peratus minyak zaitun ini diperbuat daripada buah zaitun yang telah ditanam secara semulajadi tanpa menggunakan racun perosak atau baja sintetik.
Walaupun produk yang anda pilih tidak mempunyai label organik, jangan panik. Banyak pengeluar kecil minyak zaitun berkualiti tinggi tidak dapat membayar royalti daripada pensijilan organik kerajaan tempatan mereka. https://hellosehat.com/nutrisi/fakta-gizi/manfaat-minyak-zaitun-kesehatan/

6. Cicip dan baui wanginya

Pada dasarnya, warna minyak zaitun bisa bervariasi, tergantung dari banyak hal seperti jenis buah zaitun yang dipakai dan di usia kematangan berapa buah diolah. Namun, semakin panjang perjalanan yang dibutuhkan untuk minyak zaitun mencapai suatu tempat, semakin bertambah pula usianya.
Itu sebabnya banyak minyak impor yang memiliki rasa atau bau tengik. Jika Anda menggunakan minyak zaitun untuk wajah atau kesehatan Anda, menelan sesendok makan minyak tengik tidak akan memberikan banyak manfaat.

Yang ada, perubahan citarasa ini justru akan berdampak negatif pada tubuh karena membentuk radikal bebas dan kadar antioksidan tertentu (termasuk asam lemak dan vitamin B kompleks) juga ikut menguap. Jadi bau dan rasa apabila anda pulang ke rumah. Sebaik-baiknya, minyak zaitun yang berkualiti tidak seharusnya menghasilkan bau tengik atau rasa tidak enak – seperti bau stoking basah atau mentega kacang tengik. Aroma dan rasa minyak zaitun yang baik harus segar.

Khasiat Minyak Zaitun Yang Terbukti Baik Untuk Kesihatan

Pengenalan: Minyak zaitun ialah salah satu minyak tertua dan paling sihat di dunia, yang menjadikannya pilihan yang tepat untuk digunakan dalam pelbagai jenis makanan. Tetapi adakah anda tahu bahawa minyak zaitun sangat baik untuk kesihatan anda sehingga anda sebenarnya boleh menggunakannya untuk merawat keadaan kesihatan biasa? Minyak zaitun dipercayai secara meluas sebagai makanan sihat yang mungkin juga mempunyai manfaat perubatan.

Minyak zaitun telah wujud selama beribu-ribu tahun dan ramai orang masih menggunakannya sehingga kini. Walau bagaimanapun, ia tidak digunakan oleh semua orang. Ramai orang yang mengambil minyak zaitun mengambil berat tentang rasanya. Terdapat banyak lagi kegunaan minyak zaitun selain yang disebutkan dalam perenggan. Ia digunakan dalam penaik, memasak, salad dressing, dan untuk membuat beberapa hidangan yang paling lazat. Ia juga dikenali untuk membantu menurunkan kolesterol, mencegah penyakit jantung, melawan jenis kanser tertentu, dan juga merawat kemurungan.

Mungkin benar minyak zaitun baik untuk jantung. Ia telah ditunjukkan dapat mengurangkan jumlah kolesterol, kolesterol LDL dan trigliserida, dan boleh membantu mengurangkan penyakit kardiovaskular. Tetapi berapa banyakkah ini disebabkan oleh kandungan lemak tak tepunya yang tinggi? Adalah dipercayai bahawa kebanyakan manfaat kesihatan minyak zaitun adalah disebabkan oleh kandungan lemak tak tepu tunggal ini. Walau bagaimanapun, mekanisme yang tepat masih tidak diketahui. Diet Mediterranean, yang merangkumi banyak minyak zaitun, dikaitkan dengan risiko penyakit kardiovaskular yang lebih rendah.

Bukan rahsia lagi bahawa minyak zaitun mempunyai banyak manfaat. Terdapat banyak bukti yang membuktikan bahawa minyak zaitun adalah salah satu minyak paling sihat yang ada. Ia mengandungi antioksidan, asid lemak penting dan polifenol yang bertanggungjawab untuk banyak manfaatnya.

Beberapa manfaat kesihatan utama Minyak Zaitun termasuk yang berikut

-Mengurangkan risiko penyakit jantung.
-Melindungi daripada kanser dan penyakit Alzheimer.
-Menggalakkan penurunan berat badan.
-Melindungi sistem imun anda.
-Meningkatkan kesihatan kulit.
-Membekalkan tenaga.
-Mencegah selsema.
-Menurunkan tekanan darah.
-Menurunkan kolesterol.
-Mengekalkan gula dalam darah.
-Menurunkan paras trigliserida.
-Melawan keradangan.
-Membantu dalam penghadaman.
-Melindungi daripada asma dan kencing manis.
-Meningkatkan metabolisme.
-Meningkatkan prestasi sukan.
-Meningkatkan fungsi mental.
-Meningkatkan keinginan seksual.
-Meningkatkan daya ingatan.
-Membantu pengurusan berat badan.

Khasiat Dan Manfaat Minyak Zaitun Asli Untuk Kulit Wajah

Minyak zaitun Olive Oil digunakan secara meluas sebagai bahan mentah untuk sabun atau pencuci muka. Minyak ini dipercayai mempunyai beberapa manfaat untuk wajah seperti:

1. Melembapkan kulit muka
Minyak zaitun dipercayai dapat menghidrat dan merawat kulit muka yang kering dengan mengunci kelembapan dalam kulit. Minyak ini juga dipercayai digunakan sebagai pelembap untuk kulit yang terdedah kepada matahari.
Khasiat minyak zaitun untuk wajah boleh diperolehi dengan menyapu lapisan nipis minyak zaitun pada muka. Jika anda menggunakan terlalu banyak minyak zaitun, lap dengan tuala kertas supaya ia tidak menyumbat liang-liang anda dan menjadi tempat pembiakan bakteria.

2. Mengurangkan jerawat
Manfaat lain minyak zaitun untuk wajah ialah ia membantu mengurangkan jerawat dengan membunuh bakteria penyebab jerawat. Anda boleh menghidunya apabila anda menggunakan sabun minyak zaitun.

3. Tanggalkan solek
Anda juga boleh menggunakan minyak zaitun untuk membuang sisa solekan dari wajah anda. Banyak jenama kecantikan membuat produk pembersih minyak untuk “pencuci muka”. Minyak pembersih diperbuat daripada minyak semulajadi, salah satunya adalah minyak zaitun.

4. Mengurangkan tanda-tanda penuaan
Manfaat tambahan minyak zaitun untuk wajah ialah ia membantu mengekalkan kulit yang sihat, mengurangkan tanda-tanda penuaan, mencerahkan wajah, dan meningkatkan pengeluaran kolagen dalam kulit wajah.

5. Kurangkan risiko kanser
Minyak zaitun mengandungi banyak squalene. Bahan ini dipercayai membantu mencegah atau membaiki kerosakan kulit yang disebabkan oleh pendedahan kepada cahaya ultraungu yang menyebabkan kanser kulit.