Kunyit Hitam Mempunyai Manfaat Kesihatan Peribadi Kerana Ia Membantu Melawan Masalah Jangkitan.

Kelebihan dan Khasiat Kunyit Hitam

Apa yang kita tahu setakat ini ialah kunyit sinonim dengan warna kuning pekat. Tetapi ternyata ada juga sejenis kunyit yang mempunyai warna hitam, sebab itulah ia dipanggil kunyit hitam. Kunyit hitam atau kunyit hitam mempunyai nama saintifik Curcuma caesia dan ia tumbuh kebanyakannya di kawasan timur laut dan tengah India. Oleh kerana kuantiti yang terhad, ramai yang memalsukan kunyit hitam dan menjualnya dengan murah. Seperti kunyit kuning, kunyit hitam dipercayai mempunyai manfaat kesihatan serta khasiat perubatan. Inilah khasiat kunyit hitam sejati.

Khasiat Kunyit Hitam Yang Perlu Anda Tahu – Antara Khasiat Utama Kunyit Hitam

1. Mengatasi penyakit paru-paru

Kunyit hitam dipercayai dapat mengurangkan simptom dan merawat penyakit paru-paru seperti asma, bronkitis, radang paru-paru dan lain-lain. Kunyit tidak mengganggu ubat-ubatan dan sebaliknya membantu menguatkan sistem imun dan menyokong sel-sel yang sihat semasa merawat gejala.

2. Mengatasi leukoderma

Kunyit hitam juga boleh digunakan untuk merawat keadaan kulit leukoderma. Orang yang menghidap penyakit kulit leukoderma boleh menyapu kunyit hitam parut pada kulit yang gatal atau sakit. Kandungan antibakteria, antikulat dan antimikrob kunyit hitam berkesan mengurangkan gejala dan mempercepatkan penyembuhan.
iklan

3. Melegakan kesakitan

Kunyit hitam dianggap sebagai ubat penahan sakit yang sangat baik. Ia boleh dihancurkan dan kemudian diminum atau disapu pada bahagian yang sakit, terutamanya selepas jatuh atau lebam. Dari ruam, sakit gigi, osteoartritis hingga masalah perut seperti senggugut, kunyit hitam boleh membantu melegakan kesakitan. Tapi ingat portion, cukup minum sehari sekali.

4. Membantu dengan rawatan kanser

Curcumin dalam kunyit hitam juga membantu mencegah dan menghalang sel kanser daripada membesar dengan lebih cepat. Pengambilan kunyit hitam juga dapat menguatkan sistem imun badan untuk melawan sel kanser dan kesan kemoterapi. Malah pengambilan kunyit hitam membantu meningkatkan rawatan biasa untuk melawan sel-sel kanser.

5. Menurunkan berat badan

Kunyit hitam mempunyai rasa pahit dan mengurangkan selera makan, jadi ia membantu menurunkan berat badan atau berguna sebagai makanan tambahan. Kunyit hitam juga membantu memecahkan lemak diet dalam badan, jadi apabila orang bersenam, lemak dibakar dengan lebih mudah.

6. Pencegahan penyakit hati

Ekstrak kunyit hitam mampu mengekalkan kesihatan hati atau hati. Kandungan kunyit hitam juga boleh menggalakkan penghasilan hempedu yang berkesan, yang membantu penghadaman yang lebih baik dan mencegah penyakit hati, malah mengurangkan risiko rintangan insulin dalam badan, seterusnya mengurangkan risiko diabetes.

7. Antioksidan semulajadi

Tubuh secara semulajadi mengalami pengoksidaan dan pengumpulan radikal bebas dalam badan. Kunyit hitam bertindak sebagai antioksidan semulajadi yang mampu menangani radikal bebas dalam badan, sehingga mampu mengekalkan sel-sel yang sihat dalam badan dan mengekalkan awet muda badan selagi tidak mengalami penuaan pramatang. . Malah dipercayai kunyit hitam boleh meneutralkan radikal bebas yang tidak dapat dihasilkan oleh badan kita.
Ini antara khasiat kunyit hitam asli. Jangan ragu untuk mengambilnya sebagai ubat jika ia rasa asli kepada anda.Manfaat lain kunyit hitam ialah ia merupakan sumber antioksidan semulajadi. Kandungan curcurmin yang terdapat dalam kunyit dianggap sangat berkesan untuk meneutralkan radikal bebas yang masuk ke dalam badan. Ia boleh mencegah pelbagai kesan penuaan dan risiko sel kanser dalam badan.Anda boleh makan kunyit bersama buah-buahan lain yang kaya dengan antioksidan sebagai pencuci mulut. Ia adalah salah satu makanan sihat yang sesuai untuk pengambilan harian.

Adakah Kunyit Hitam Penawar Untuk Buasir

Untuk membantu merawat buasir anda, anda boleh menggunakan kunyit hitam atau mengambil suplemen kunyit. Kunyit hitam digunakan untuk rawatan buasir kerana sifat perubatannya. Terdapat pelbagai jenis rawatan untuk buasir, termasuk perubahan diet, senaman dan ubat-ubatan. Tetapi, orang ramai harus cuba mengelak daripada menggunakan terlalu banyak ubat-ubatan ini kerana ia boleh membahayakan buah pinggang anda. Jika anda menggunakan terlalu banyak ubat-ubatan ini, ia boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang. Selain itu, penggunaan kunyit hitam adalah ubat mudah untuk buasir. Anda hanya boleh mengambil satu sudu kunyit hitam dengan segelas air. Selepas itu, anda perlu minum setiap hari. Anda harus ingat bahawa kunyit hitam tidak akan merawat punca buasir. Satu-satunya perkara yang akan dilakukan adalah untuk merehatkan badan anda supaya peredaran darah anda akan bertambah baik. Ia juga akan membantu anda melegakan tekanan dalam rektum anda. Ia juga akan memberikan anda sedikit kelegaan jika anda terpaksa mengeluarkan gas. Kunyit hitam akan membantu anda mengurangkan rasa tidak selesa selepas anda mengeluarkan gas.

Menurut Dr Tapan Patel, rahsia untuk menyembuhkan buasir adalah pada kunyit hitam. Sekiranya buasir menjadi lebih teruk selepas mengambil kunyit hitam dengan kerap, anda harus berhenti mengambilnya. Buasir mengambil masa lebih sebulan untuk sembuh. Jika anda mengambil kunyit hitam hanya seminggu, buasir akan menjadi lebih baik dalam masa 2 hari dan hilang sepenuhnya dalam 4 minggu. Jika simptomnya ringan, anda juga boleh merawat buasir dengan mengurut perut anda dengan campuran air suam dan halia segar, bawang putih mentah, lada hitam, dan minyak jintan.

Manfaat Kunyit Hitam Untuk  Kulit Wajah

Bercakap tentang kunyit, ternyata ia lebih dari sekadar rempah ratus dan herba di dapur tau. Kunyit mempunyai banyak khasiat untuk wajah. Warna oren kunyit berasal dari bahan aktif curcumin. Oleh kerana itu, kunyit dianggap sebagai herba dengan sifat anti-radang yang sangat tinggi.

Healthline melaporkan kunyit mempunyai banyak manfaat untuk kulit, daripada ekzema dan jerawat sehinggalah kepada penyembuhan luka. Kunyit juga mengandungi curcumin antioksidan, yang boleh meringankan pigmentasi.

Sebenarnya kunyit telah lama digunakan sebagai rawatan tradisional untuk masalah jerawat, tetapi lama kelamaan ramai orang terutamanya wanita tiba-tiba ingin memiliki wajah yang cantik dan bersih. Tetapi kadangkala penggunaan bahan kimia juga boleh merosakkan kulit muka.

Mengatasi minyak pada wajah

Muka berminyak disebabkan oleh pengeluaran sebum yang berlebihan. Muka berminyak terdedah kepada masalah jerawat seperti bintik hitam dan jerawat. Tapi jangan risau, anda boleh atasi masalah kulit berminyak dengan kunyit.

Kunyit dianggap sebagai bahan berkesan yang boleh mengatasi masalah minyak muka. Anda boleh menggunakan serbuk cendana, air mawar dan secubit kunyit. Kemudian campurkan semua bahan sehingga ia mempunyai konsistensi seperti pes. Sapukan pada muka selama 15 minit dan bilas dengan air sejuk.

Menghidratkan kulit

Kunyit kaya dengan bahan aktif dan vitamin yang melembapkan kulit. Sebab di tengah cuaca yang tidak menentu ini permasalahan kulit kering sering dialami oleh banyak orang. Kulit kering akan menimbulkan wajah menjadi lebih kusam dan tidak sehat.

Kunyit dipercaya mampu meningkatkan produksi kolagen dalam tubuh sehingga dapat menjaga elastisitas kulit. Kulit pun akan lebih kenyal dan lembap.

Kamu bisa mencampurkan susu, bubuk almond, dan sedikit bubuk kunyit, kemudian Aduk hingga rata. Oleskan pada wajah dan diamkan selama 15-20 menit. Bersihkan dengan kain bersih.

Mengatasi kulit sensitif

Beberapa orang memiliki kulit sensitif yang tidak cocok menggunakan produk kecantikan. Hal itu pun membuat mereka merasa dilema, ingin tampil cantik namun terkendala dengan kulit yang sensitif. Kerana orang yang mempunyai kulit sensitif mungkin mengalami masalah kulit seperti kemerahan, kegatalan, malah kerengsaan apabila menggunakan alat solek.

Anda boleh menyelesaikan masalah ini dengan menyediakan campuran kunyit dan aloe vera. Aloe vera dipercayai dapat melawan kulit sensitif dan mengurangkan keradangan. Kandungan antioksidannya membantu melicinkan kulit.

Terdapat Berita Buruk Tentang Kunyit Untuk Kesuburan Lelaki

Menurutnya, kunyit boleh mengganggu proses pengeluaran sperma. Herba ini juga boleh mengganggu proses penghasilan hormon, seterusnya mengurangkan kesuburan lelaki.

Laporan itu datang daripada beberapa kajian mengenai kesan kunyit pada sperma yang diuji ke atas haiwan.

Dalam kajian yang dijalankan ke atas tikus, didapati pengambilan kunyit dalam kuantiti yang banyak mempengaruhi proses pembentukan dan kematangan sperma, serta tahap hormon testosteron lelaki.Selain itu, pengambilan kunyit dalam kuantiti yang tinggi juga didapati menjejaskan organ pembiakan tikus jantan sehingga tidak berfungsi dengan baik.Walaupun menarik, kajian ini mempunyai beberapa kelemahan. Selain itu, banyak kajian lain juga telah menyangkal dapatan kajian di atas. Menurut kajian lain, kesan negatif 1kunyit terhadap kesuburan lelaki adalah tidak kekal.

Ini bermakna jika pengambilan kunyit dihentikan, maka selepas beberapa ketika kesan ini hilang.Tidak terhenti di situ, kajian lain turut menyerlahkan kebaikan kunyit untuk meningkatkan kesuburan lelaki.Satu kajian yang diterbitkan dalam Andrologia, Jurnal Antarabangsa Andrologi, menyiasat kesan antioksidan curcumin pada kualiti sperma pada lelaki dengan leukocytospermia. Leukocytospermia adalah keadaan di mana terdapat bilangan sel darah putih yang tinggi dalam air mani.Dalam kajian terhadap 40 sampel sperma daripada pesakit leukocytospermia, didapati sebatian kurkumin dalam kunyit boleh meningkatkan motilitas sperma dengan ketara.

Kunyit Hitam Untuk Kesihatan Wanita

Bagi wanita, kunyit dipercayai mempunyai sifat penyembuhan yang membantu meredakan keradangan dan melegakan sakit sendi. Kunyit juga merupakan agen anti-radang yang kuat, jadi ia boleh membantu merawat keadaan seperti arthritis. Kunyit juga boleh membantu melawan kanser juga. Menurut penyelidikan, kunyit terbukti dapat meningkatkan tahap sebatian yang dipanggil glutation dalam badan, yang boleh membantu mencegah perkembangan kanser tertentu. Serbuk Kunyit Hitam kaya dengan curcumin, yang dipercayai sebagai agen anti-radang. Herba India digunakan untuk merawat keadaan seperti arthritis, Alzheimer, dan masalah haid. Menurut kajian yang diterbitkan dalam jurnal Phytotherapy Research, kunyit hitam boleh membantu meningkatkan daya ingatan, meningkatkan aliran darah, meningkatkan fungsi otak, dan mencegah penyakit jantung. Curcumin telah didapati untuk membantu melawan kanser juga. Para penyelidik membuat kesimpulan bahawa kunyit hitam boleh digunakan sebagai makanan tambahan untuk melindungi daripada kanser dan penyakit kronik yang lain. Manfaat kunyit untuk wanita termasuk sifat anti-radang dan antioksidan. Seseorang boleh berasa sakit dan kekakuan apabila dia mengalami keradangan atau radikal bebas dalam badannya. Kunyit boleh membantu mengurangkan keradangan dan melambatkan proses penuaan. Ia juga membantu meningkatkan aliran darah dan peredaran dalam badan anda.