Khasiat Buah Oren Terhadap Kesihatan Manusia

Buah Oren merupakan Sumber Vitamin C Terbaik

andy-bailey.net – Oren diketahui mempunyai banyak manfaat kesihatan dan merupakan salah satu buah yang paling popular di seluruh dunia. Jeruk boleh diambil bukan sahaja sebagai makanan ringan, tetapi juga sebagai bahan penting dalam resipi pelbagai hidangan. Hari ini, jus oren adalah bahagian penting dalam sarapan pagi yang sihat yang menggalakkan permulaan hari yang sihat. Mereka biasanya boleh didapati dalam dua kategori – manis dan pahit, dengan yang pertama adalah jenis yang paling biasa digunakan. Secara umum, oren harus mempunyai kulit bertekstur licin dan tegas dan berat untuk saiznya. Ia mempunyai kandungan jus yang lebih tinggi daripada cendawan atau lebih ringan.

Buah oren ialah makanan super berkuasa dan boleh membantu anda menurunkan berat badan, meningkatkan mood anda dan melawan tekanan. Buah oren mengandungi banyak nutrien yang membantu badan anda menyahtoksik dan membuang toksin, termasuk kalium, vitamin B6, dan vitamin C. Malah, oren mempunyai sehingga 4 kali ganda jumlah vitamin C berbanding buah sitrus yang lain. Anda boleh makan oren kosong atau menggabungkannya menjadi jus, smoothie atau pencuci mulut beku.

Buah Oren Juga Dapat Menurunkan Berat Badan Ideal

Jika anda sedang mencari diet rendah lemak tanpa berputus asa dengan rasa, anda tidak boleh salah dengan oren klasik. Penyelidik di Universiti Toronto mendapati bahawa makan hanya dua oren sehari boleh membantu anda menurunkan sebanyak lapan paun dalam 12 minggu. Mereka menguji kesan pada lelaki dan wanita yang berlebihan berat badan, dan mendapati bahawa peserta yang makan hanya dua oren sehari membakar lebih banyak lemak sambil mengambil lebih sedikit kalori daripada mereka yang makan sekeping buah setiap hari. Jadi, jika anda ingin memastikan anda mendapat cukup fitonutrien penting yang mengandungi serat, vitamin C dan kalium, makan sebiji oren setiap hari. Boris Johnson telah memberitahu rakan-rakan Ahli Parlimen Konservatifnya bahawa dia mahu melawan “kenyang dan betul” Brexit, sebagai spekulasi

Buah Oren vs Buah Oren Sunquick

Oren keseluruhan lebih berkhasiat dan lebih sihat daripada jus oren. Ini disebabkan oleh kehadiran serat di dalamnya. Satu cawan atau 240ml jus oren tulen mempunyai jumlah gula asli yang sama dengan 2 oren penuh, tetapi kurang mengenyangkan kerana kandungan serat yang lebih rendah. Serat membantu mengumpul najis dan mengelakkan sembelit. Jika anda cuba menurunkan berat badan, makan buah-buahan adalah pilihan yang lebih baik daripada minum jus, kerana pengambilan jus buah-buahan selalunya boleh menjadi berlebihan dan membawa kepada penggunaan kalori yang berlebihan. Jika anda masih mahu minum jus, berhati-hati dengan jumlahnya dan hanya mempunyai jus oren yang baru diperah. Minuman berbungkus yang anda dapat dari pasar raya tidak begitu sihat dan mengandungi bahan pengawet. Jeruk selamat untuk dimakan dan dalam kes yang jarang berlaku, orang mungkin mengalami alahan selepas makan buah ini. Bagi mereka yang mengalami pedih ulu hati, pengambilan buah limau ini boleh memburukkan lagi keadaan kerana kehadiran asid sitrik dan asid askorbik (vitamin C).

Khasiat Makan Buah Oren – Khasiat Buah Oren Untuk Kesihatan, Kalau Nak Cantik Jelita

1- Kandungan vitamin C yang tinggi
Oren adalah sumber vitamin C yang sangat baik. Sebiji oren membekalkan 116.2 peratus daripada nilai harian vitamin C. Pengambilan vitamin C yang baik dikaitkan dengan pengurangan risiko kanser kolon kerana ia membantu menyingkirkan radikal bebas yang merosakkan DNA kita. Sistem imun yang sihat
Vitamin C, yang juga penting untuk berfungsi dengan baik sistem imun yang sihat, adalah baik untuk mencegah selsema dan mencegah jangkitan telinga berulang.

2- Mencegah Kerosakan kulit
Antioksidan dalam oren membantu melindungi kulit daripada kerosakan radikal bebas yang diketahui menyebabkan tanda-tanda penuaan. Sebiji oren sehari boleh membantu anda kelihatan muda walaupun pada usia 50 tahun!

3- Teruskan memantau Tekanan Darah
Kaya dengan vitamin B6, oren membantu menggalakkan pengeluaran hemoglobin dan juga membantu mengawal tekanan darah kerana kehadiran magnesium.

4- Menurunkan Kolesterol
Menurut kajian penyelidik di AS dan Kanada, kelas sebatian yang terdapat dalam kulit buah sitrus yang dipanggil Polymethoxylated Flavones (PMF) berpotensi menurunkan kolesterol dengan lebih berkesan berbanding sesetengah ubat tanpa kesan sampingan.

5- Ia membantu menyerap Zat besi
Buah sitrus sangat penting untuk fungsi normal badan kita kerana ia membantu dalam penyerapan zat besi. Doktor sering mengesyorkan buah sitrus kepada pesakit anemia. Anemia adalah keadaan di mana tubuh tidak mempunyai cukup zat besi mineral yang diperlukan untuk berfungsi. Walaupun oren bukanlah sumber zat besi yang baik, buah-buahan yang kaya dengan vitamin C ini penting untuk penyerapan zat besi. Ia menggalakkan kesihatan jantung yang baik
Khasiat dalam oren boleh mengurangkan risiko penyakit jantung jika buah-buahan ini diambil dalam had yang dibenarkan. Penyakit jantung adalah salah satu punca utama kematian pramatang di seluruh dunia. Oleh kerana oren boleh mengawal kolesterol darah, yang merupakan punca kebanyakan penyakit jantung, ia dikaitkan dengan kesihatan jantung yang baik.

6- Mengawal Paras Gula dalam Darah
Serat dalam oren membantu mengawal paras gula dalam darah, menjadikan oren sebagai makanan ringan yang sihat untuk penghidap diabetes. Jeruk juga mengandungi gula ringkas. Gula buah asli dalam oren, fruktosa, membantu mengekalkan paras gula dalam darah daripada menjadi terlalu tinggi selepas makan. Indeks glisemik ialah 40 dan secara amnya semua makanan di bawah 50 dianggap sebagai makanan rendah gula. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna anda makan banyak oren dalam satu masa. Makan berlebihan meningkatkan insulin dan boleh menyebabkan penambahan berat badan. Ia mengurangkan risiko kanser
Jeruk mengandungi D-limonene, sebatian yang telah terbukti dapat mencegah kanser seperti kanser paru-paru, kanser kulit, dan juga kanser payudara. Vitamin C dan antioksidan yang terdapat dalam oren adalah penting untuk menguatkan imuniti badan – membantu melawan kanser.

Sifat berserat buah juga melindungi daripada kanser. Menurut kajian, sehingga 15 peratus kanser berpunca daripada mutasi DNA yang boleh dicegah dengan vitamin C.

Buah Oren Menurunkan Mengurangkan Risiko Diabetes

Bagi penghidap diabetes, makan buah oren setiap hari boleh mengurangkan risiko mereka menghidap diabetes jenis 2. Ini menurut kajian yang diterbitkan dalam Diabetes Care, yang menganalisis data daripada 2,859 orang dewasa yang mengambil bahagian dalam Kajian Kesihatan Jururawat. Penyelidik mendapati bahawa orang yang makan buah sitrus sekurang-kurangnya dua kali seminggu adalah 27 peratus kurang berkemungkinan menghidap diabetes berbanding mereka yang jarang atau tidak pernah makan buah sitrus. “Kajian ini menunjukkan bahawa makan banyak buah oren mengurangkan risiko menghidap diabetes jenis 2,” kata ketua penyelidik Elizabeth Purdon dari Harvard Medical School di Boston. Dia menambah bahawa, walaupun kajian itu menemui hubungan antara buah sitrus dan diabetes jenis 2, lebih banyak kajian diperlukan untuk mengesahkan penemuan itu. Sebab untuk ini ialah sementara buah sitrus adalah

Buah Oren Juga Menyokong Sistem Imun

Kajian ini mengkaji sama ada makan oren boleh meningkatkan atau mengurangkan risiko selesema dan selesema. Dalam kajian itu, subjek mempunyai akses kepada empat oren setiap hari selama tiga minggu. Penyelidik mendapati bahawa mereka yang makan buah sitrus kurang kerap sakit, dan mereka yang tidak sakit dalam tempoh yang sama. Walaupun kajian ini tidak membuktikan bahawa oren menghalang penyebaran selsema atau selesema, ia sudah tentu menunjukkan kepada kita bahawa ada sesuatu untuk makan oren dan buah sitrus adalah pilihan yang sihat.

Kulit Oren Bagus untuk Membersihkan Kulit dan Menanggalkan Kotoran

Sudah menjadi pengetahuan umum bahawa menyapu kulit oren terus ke kulit boleh membantu melawan jerawat. Inilah yang ramai orang tidak tahu: bahawa kulit oren mengandungi Vitamin C, yang merupakan salah satu ubat semulajadi terbaik untuk jerawat. Ramai penghidap jerawat mengesyorkan menggunakan jus atau kulit oren sebagai topeng muka atau mencuci untuk menghilangkan minyak dan kotoran, di samping membersihkan kulit. Kulit oren juga boleh digunakan secara topikal sebagai pelembap dan selepas pengelupasan untuk kulit kelihatan lebih bersih dan sihat.

Terima kasih kepada : indiatimes dan saya menulis ulang artikel ini.