Bagaimana Untuk Mencuci Rambut Anda Tanpa Syampu?

Bagaimana Untuk Mencuci Rambut Anda Tanpa Syampu? – Mencuci rambut adalah sebahagian daripada rutin penjagaan rambut. Walaupun kebanyakan anda memilih untuk menggunakan syampu untuk mencuci rambut anda, adakah anda tahu ia cenderung menghilangkan kilauan semula jadi rambut anda pada masa-masa tertentu?

Syampu memang bagus, tetapi ia boleh memberi kesan merosakkan pada rambut dan kulit kepala – (cara menghilangkan kelemumur) anda juga. Berita baiknya ialah anda boleh mencuci rambut anda walaupun tanpa syampu. Alternatif semulajadi kepada syampu boleh membantu anda mencapai rambut yang bersih dan sihat.

Tatal ke bawah untuk mengetahui apakah alternatif yang berbeza untuk syampu dan cara anda boleh mencuci rambut anda dengannya.

Mengapa Bersyampu Penting?

1. Membersihkan Rambut & Kulit Kepala

Anda Kulit kepala anda menghasilkan sebum, minyak semula jadi, untuk memastikan rambut anda sentiasa lembap. Lebihan sebum menyumbat pori-pori kulit kepala anda yang membawa kepada banyak masalah kulit kepala. Itulah sebabnya membersihkan rambut dan kulit kepala adalah penting. Syampu mengeluarkan lebihan minyak dari kulit kepala anda dan membersihkan folikel rambut anda dengan teliti. Dalam proses ini, ia juga menanggalkan kotoran, habuk dan pengumpulan produk yang tidak diingini dari kulit kepala dan rambut anda. Kulit kepala yang kotor juga merupakan tempat pembiakan bakteria dan boleh menyebabkan keadaan kulit kepala yang serius seperti tinea capitis (sejenis jangkitan kurap), jangkitan kulat, dermatitis seborrheic [1] dan lain-lain. Oleh itu, menjaga kebersihan kulit kepala anda adalah amat penting dan juga kebersihan.

2. Mengawal Rambut Gugur

Salah satu kebimbangan rambut utama kami ialah rambut gugur – (guna lemon / limau nipis). Rambut gugur boleh berlaku atas pelbagai sebab, antaranya termasuk kelemumur, ubat-ubatan, tekanan dan keadaan seperti psoriasis. Selain itu, rambut anda cenderung untuk mengumpul terkumpul produk dan kotoran dan kotoran persekitaran dari masa ke masa jika anda tidak membersihkannya, sekali gus menjadikannya berminyak dan terdedah kepada pecah. Untuk mengawal keguguran rambut anda, adalah penting untuk memastikan rambut anda bersih dan membekalkannya dengan nutrien yang diperlukan yang sering terdapat dalam syampu dan perapi anda.

3. Mengurangkan Rembesan

Kortisol Kortisol dikenali sebagai hormon tekanan. Jika anda tertekan, kelenjar adrenal anda mengeluarkan hormon kortisol. Apabila paras kortisol meningkat, ia mewujudkan pelbagai masalah kesihatan dalam badan anda seperti tekanan tinggi, isu berkaitan jantung dan lain-lain. Kajian mencadangkan paras kortisol rambut berkurangan dengan ketara apabila anda mencuci rambut anda

Apa yang Berlaku Apabila Anda Mencuci Rambut Tanpa Syampu?

Sama ada anda menggunakan syampu atau tidak, mencuci rambut adalah sama pentingnya dengan memberus gigi atau mandi. Anda tidak boleh melangkau mencuci rambut tetapi anda boleh menentukan kekerapannya bergantung pada jenis dan keperluan rambut anda. Ramai orang mengelak daripada menggunakan syampu biasa kerana ia mengandungi bahan kimia berbahaya dan sulfat sebagai agen pembersih yang cenderung untuk menghilangkan minyak semula jadi dari kulit kepala anda. Walaupun sulfat membersihkan folikel rambut dengan baik, ia mengeringkan kulit kepala anda. Alternatif semulajadi untuk syampu membantu anda membersihkan rambut anda dengan lembut, tanpa menyebabkan kerosakan pada rambut anda.

Anda hanya boleh membuat bar syampu herba atau cecair syampu di rumah dengan bahan semula jadi. Anda juga boleh menggunakan hanya air untuk mencuci rambut anda. Kaedah ini paling sesuai untuk orang yang mempunyai rambut kerinting, tebal, bergelombang dan kasar. Selain itu, jika anda mempunyai rambut yang mudah kusut, anda boleh memilih untuk membersihkan rambut anda hanya dengan air dan kemudian menggunakan perapi dalam. Melangkau syampu akan membolehkan sebum merebak secara merata pada kulit kepala anda dan memastikan rambut anda sentiasa lembap.

Bagaimana Mencuci Rambut Tanpa Syampu?

  • Basahkan rambut anda.
  • Gosok kulit kepala anda selama beberapa minit. Menggosok adalah penting kerana ia menjadikan rambut anda kelihatan kurang berminyak. Ingat untuk menggosok garis rambut dan bahagian belakang kepala anda.
  • Gosok batang sabun atau cecair pada kulit kepala anda dengan sapuan bulat. Teruskan ini sehingga buih terbentuk. Urut perlahan-lahan rambut anda dan kemudian bilas.
  • Untuk menambah cucian rambut anda yang sempurna, gunakan perapi buatan sendiri yang dibuat dengan bahan semula jadi untuk menjadikan rambut anda lembut. Ia juga boleh membantu anda menguruskan kusut anda.
  • Pastikan untuk menyikat rambut basah dengan sikat bergigi lebar dan rambut kering dengan sikat yang mempunyai bulu semula jadi. Dengan cara ini minyak semula jadi dari kulit kepala anda boleh diedarkan secara merata ke seluruh rambut anda, dengan itu menjadikannya kelihatan berkilat.

Mencuci rambut anda dengan syampu adalah cara yang paling mudah untuk membersihkan rambut anda. Memandangkan kebanyakan syampu mengandungi bahan kimia yang keras dan bahan berbahaya, anda mungkin ingin memilih cara alternatif untuk membersihkan rambut anda. Tiada kaedah syampu atau no-poo yang mudah tetapi anda memerlukan masa untuk membiasakannya. Anda boleh memilih alternatif semula jadi kepada syampu untuk memberikan rambut anda pembersihan yang lembut dan menyeluruh. Juga, ingat untuk mengekalkan rutin penjagaan rambut yang betul untuk melindungi kesihatan rambut anda.

sumber : skinkraft