Perkara Yang Berlaku Apabila Anda Tidak Mencuci Rambut Anda

Perkara Yang Berlaku Apabila Anda Tidak Mencuci Rambut Anda  – Apabila berita tersebar bahawa ratusan wanita memfailkan saman tindakan kelas terhadap Wen oleh perapi pembersih Chaz Dean akibat kerosakan teruk pada rambut, keguguran rambut, rambut pecah, dan kerengsaan kulit kepala, ia memberi cahaya baru pada kurangpergerakan syampu

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, saya tidak berputus asa menggunakan syampu semata-mata, tetapi saya membasuh rambut saya kurang daripada yang pernah saya lakukan kerana kuasa syampu kering yang memanjangkan letupan. Tetapi semasa sentuhan akar terbaru saya, pendandan rambut saya mencadangkan bahawa situasi Wen mungkin menjadi titik tolak bagi wanita yang tidak cukup kerap membersihkan diri sambil menjadi terlalu liberal dengan produk rambut like syampu kering. Saya menjadi gementar…dan kemudian termenung.

Adakah saya benar memberikan rambut dan kulit kepala saya dengan usaha wajar yang sama seperti yang saya lakukan pada muka saya? Dan, jika saya tidak, bolehkah ia membawa kepada simptom serupa yang dialami oleh mereka yang menggunakan Wen atau produk seperti itu….

Kulit kepala anda menjadi agak kasar

Hakikatnya ialah syampu kering, sambil menjadi penukar permainan penjagaan rambut yang tidak dapat dinafikan, hanya boleh berbuat banyak untuk kotoran yang terkumpul pada kulit kepala anda seiring dengan berlalunya hari. “Jika kekerapan pembersihan tidak cukup kerap, kotoran dan serpihan boleh menyebabkan ketidakselesaan,” jelas Spengler. Setakat berapa kerap anda perlu mencuci rambut anda, dia bertegas tentang hakikat bahawa tidak ada bilangan hari ajaib dan ia berbeza secara dramatik untuk setiap individu.

Begitu juga dengan rambut itu sendiri

Rambut ialah serat tidak hidup, yang bermaksud apa yang menarik kekal di sana di antara cucian. Saya bersalah seperti orang lain kerana menyukai apa yang dilakukan oleh rambut tinggal untuk tekstur saya, tetapi hakikatnya ialah ia adalah cerun yang licin. “Jika tidak dibersihkan, rambut mungkin menyimpan sebum berlebihan, yang mungkin menarik lebih banyak kotoran,” katanya.

Perkara menjadi gatal

Serpihan yang berlebihan sering menyebabkan kegatalan, yang membawa kepada menggaru—yang melelas pada kulit kepala dan folikel rambut, yang seterusnya menyebabkan mengelupas seperti kelemumur. Ini boleh menjadi lebih masalah semasa musim sejuk, apabila kulit kepala lebih terdedah kepada kekeringan.

Ia menjadi kusam dan kurang bersinar

Rambut yang kotor dipenuhi dengan zarah habuk, yang mengaburkan warna dan mengurangkan kilauan semula jadi rambut. Selain itu, rambut yang kotor cenderung menjadi lebih kering dan kasar, yang menjadikannya kurang berkemungkinan memantulkan cahaya. Itulah sebabnya penting untuk mencuci rambut anda dengan perapi, yang melicinkan kutikula rambut, terutamanya pada bahagian tengah dan hujung rambut anda yang dahaga.

Anda akan kehilangan lebih banyak rambut sekaligus apabila anda mencucinya

“Jika seseorang individu memanjangkan kekerapan pembersihan mereka untuk masa yang sangat lama dan tidak kerap memberus, mereka boleh melihat serat rambut bernilai beberapa hari dicuci pada hari pembersihan, ” dia menerangkan. Ini adalah “biasa” dan bukan bermakna anda kehilangan rambut yang berlebihan, tetapi seperti yang diketahui oleh sesetengah perkara ini, ia boleh menjadi agak menakutkan apabila kelihatan seperti anda kehilangan lebih banyak rambut daripada biasa. Maksud saya, ia adalah untuk saya.

sumber : marieclaire