Antara Kesilapan Ketika Mencuci Rambut Paling Biasa Orang Ramai Lakukan Setiap Kali Mandi

Antara Kesilapan Ketika Mencuci Rambut Paling Biasa Orang Ramai Lakukan Setiap Kali Mandi – Saya nak awak tahu awak tidak keseorangan. Kebanyakan orang membuat sekurang-kurangnya satu kesilapan setiap kali mereka berbuih. Kadang-kadang kita tidak meluangkan masa yang mencukupi untuk menggosok kulit kepala kita, kadang-kadang kita tidak bilas dengan teliti, dan kadang-kadang kita melangkau perapi dalam. Tetapi, seperti segala-galanya, sentiasa ada ruang untuk penambahbaikan, dan mengambil langkah untuk menjaga rambut kita dengan lebih baik agak mudah untuk diperbaiki. Nah, apabila anda tahu di mana anda membuat kesilapan. Masalah Kelemumur Teruk

Dengan mengambil kira itu, kami telah menggariskan lima kesilapan biasa yang dilakukan oleh orang semasa mencuci dan menyikat rambut mereka.  

Kesilapan 1: Tidak Membasahi Rambut Anda Dengan Sepenuhnya

Kebanyakan orang tidak membasahi rambut mereka dengan teliti sebelum menggunakan syampu. Setiap helai perlu dibasahi untuk mendapatkan pembersihan yang mendalam. Berita baiknya ialah, ia hanya mengambil masa kira-kira satu minit penuh berdiri di bawah aliran pancuran untuk memastikan setiap helai basah. Berita buruknya, ia berbeza untuk semua orang. Jika rambut anda sangat lebat—tidak terlalu tebal, hanya padat—jalankan jari anda untuk menyemak semula bahawa air telah membuatnya dari akar hingga ke hujung rambut anda.

Kesilapan 2: Menggunakan Terlalu Banyak Syampu

Orang ramai umumnya tidak tahu berapa banyak syampu untuk digunakan semasa mandi. Dan jika anda menggunakan syampu mewah, anda boleh membasuh banyak wang ke dalam longkang. Pada masa yang sama, menggunakan syampu yang terlalu sedikit tidak akan menjadikan rambut anda cukup bersih. Ia tidak akan melapisi helai anda. Terdapat cara untuk mengukur jumlah syampu yang anda perlukan, walaupun. Untuk rambut pendek, sasarkan saiz nikel. Untuk rambut sederhana panjang, sasarkan pada suku. Jika anda mempunyai rambut panjang, anda perlu menggunakan kira-kira setengah dolar. Picit syampu di tapak tangan anda, dan kemudian gunakan jari anda untuk menggunakan produk bermula pada kulit kepala dan mahkota.

Kesilapan 3: Melangkau Kulit Kepala

Bermula pada kulit kepala adalah penting. Jika anda pernah menggunakan syampu profesional di salun, anda tahu berapa banyak masa yang mereka habiskan untuk kulit kepala anda. Ia bukan sekadar urutan kepala secara tiba-tiba. Menggosok kulit kepala adalah langkah penting kepada syampu yang berkesan. Nombor ajaib untuk membersihkan kulit kepala adalah tiga minit, tidak kira panjang rambut atau jenis rambut.

Memfokuskan usaha mencuci awal anda pada kulit kepala membantu menghilangkan kotoran, sebum dan pengumpulan yang terkumpul di sana. Menghabiskan masa kurang daripada tiga minit pada kulit kepala anda adalah seperti mengelap dengan cepat di atas lantai yang kotor daripada menggosok permukaan kotorannya.

Kesilapan 4: Tidak Membilas Sebersih-bersihnya

Kami mengesyorkan menggunakan syampu pertama untuk fokus hanya pada kulit kepala, bukan rambut sebenar. Ternyata sesetengah daripada kita sebenarnya perlu membilas dan mengulangi, terutamanya mereka yang mempunyai rambut panjang atau bertekstur. 

Semuanya turun seperti ini: Selepas anda menggosok kulit kepala anda selama tiga minit, tiba masanya untuk bilas. Bilas pantas selama 15 saat sudah memadai, tetapi bergantung pada jenis rambut anda, anda mungkin memerlukan sedikit masa lagi. Sekarang ia adalah bahagian kedua syampu, hanya kali ini anda akan menumpukan usaha anda pada rambut anda, bukan kulit kepala anda. Untuk melakukan ini, ambil syampu bersaiz sepeser pun dan sapukan pada rambut anda. Fokus pada mengurut syampu ke dalam helai rambut anda yang sebenar. Anda boleh menghabiskan sekurang-kurangnya 20 saat pada bahagian ini, atau lebih lama jika anda menggunakan banyak produk yang boleh menyebabkan pembentukan.

Jika anda biasanya menggunakan bahagian bilas dalam proses mencuci rambut anda, anda mungkin melakukan lebih banyak kemudaratan daripada kebaikan. Terutama kerana syampu yang boleh menyebabkan pembentukan pada rambut, bukan perapi, menurut pakar di Le Salon NYC, inilah sebabnya penting untuk menghabiskan sekurang-kurangnya satu minit penuh membilas rambut syampu sebelum meneruskan ke langkah seterusnya.

Cara menggunakan perapi adalah hanya dengan menyapunya pada dua pertiga bahagian bawah rambut untuk mengelakkan kulit kepala dan akar anda daripada terlalu berminyak kerana kulit kepala menghasilkan minyak semula jadi.

sumber : byrdie