Rawat dan Mencegah Kelemumur Rambut Harus Kosisten

Rawat dan Mencegah Kelemumur Rambut

Merawat masalah kelemumur dan mencegahnya daripada berulang – Rawat dan Mencegah Kelemumur Rambut harus Kosisten. Membantu mencegah rambut gugur dan kelemumur. adalah menjadi masalah biasa dan anda mungkin tidak terlalu risau jika anda menghadapi masalah mengelupas kecil sekali-sekala; Walau bagaimanapun, kelemumur yang teruk boleh memalukan. Shampoo terbaik untuk kaum lelaki, Pertama sekali, adalah penting untuk mengetahui sama ada anda menghadapi masalah kelemumur atau kulit kepala kering, kerana ini adalah dua masalah berbeza yang boleh mengakibatkan gejala gatal dan mengelupas yang sama. Memandangkan kelemumur disebabkan oleh minyak kulit kepala yang berlebihan, yang bertentangan dengan kulit kepala kering, anda mungkin ingin berjumpa pakar dermatologi untuk mengesahkan keadaan anda.

Begini Cara Untuk Membezakan Antara Kelemumur Dan Kulit Kepala Kering

  • Kelemumur ( cara menghilangkan kelemumur ) akan menghasilkan kepingan besar dan berminyak yang sering kelihatan kuning atau putih manakala kulit kepala yang kering lebih berkemungkinan menghasilkan banyak kepingan kecil yang kering.
  • Kelemumur boleh menyebabkan kulit kepala merah dan bersisik manakala seseorang yang mempunyai kulit kepala kering lebih berkemungkinan mengalami kulit kering pada bahagian lain badan mereka
  • . Satu-satunya gejala yang terdapat pada kedua-dua kelemumur dan kulit kepala kering ialah kulit kepala gatal

Kebanyakan orang boleh mengawal kelemumur mereka. dengan penjagaan rumah yang mudah. Cara pertama untuk merawat dan menghilangkan kelemumur biasanya dengan syampu khas. Sama seperti jerawat, ia boleh mengambil masa beberapa minggu untuk melihat hasil dengan syampu kelemumur jadi bersabarlah; walau bagaimanapun, jika simptom anda tidak bertambah baik atau bertambah teruk selepas kira-kira sebulan, anda harus berjumpa dengan pakar dermatologi anda.

Petua lain untuk Mengelakkan Kelemumur Termasuk

  • Basuh rambut anda setiap hari untuk mengurangkan minyak berlebihan pada kulit kepala
  • Gunakan syampu ( Boleh Pakai Limau Nipis ) yang mengandungi tar arang batu, zink pyrithione, asid salisilik, selenium sulfida atau minyak pokok teh (alternatif semula jadi)
  • Jauhi sebarang produk har yang mengandungi alkohol atau peluntur, serta produk rambut berminyak yang hanya akan menyebabkan lebih banyak minyak terkumpul pada kulit kepala
  • Cari cara untuk menguruskan tekanan dengan berkesan, yang boleh mencetuskan atau memburukkan kelemumur
  • Dapatkan sedikit pendedahan matahari setiap hari (hanya beberapa minit), yang boleh membantu mengawal simptom anda (berbincang dengan pakar dermatologi anda sebelum berbuat demikian, kerana pendedahan matahari yang berlebihan boleh memudaratkan)
  • Makan diet sihat yang kaya dengan vitamin B, zink dan lemak sihat

Jika anda ingin mengucapkan selamat tinggal kepada kulit menggelupas tetapi anda menghadapi masalah mengawal kelemumur sendiri, kemudian berbincang dengan pakar dermatologi anda tentang pilihan rawatan dan strategi lain untuk menghilangkan kepingan yang tidak diingini itu selamanya.