Bagaimana Anda Dapat Menghilangkan Kelemumur Dengan Cepat

Cara menghilangkan kelumumur, Sesiapa yang pernah mengalami kelemumur tahu kulit kepala gatal adalah sama menyakitkan kerana ia memalukan. Dianggarkan 50% daripada populasi di seluruh dunia telah menangani keadaan kulit-dan ya, majoriti mereka yang terjejas adalah lelaki.

Bagaimana Anda Dapat Menghilangkan Kelemumur Dengan Cepat

Nasib baik, kelemumur mudah dihilangkan. Perlu diingat bahawa mereka yang mempunyai kes yang melampau harus mempertimbangkan untuk bercakap dengan pakar dermatologi mereka, tetapi kebanyakannya akan mendapati produk di bawah akan menawarkan rawatan yang cepat. Berikut ialah beberapa langkah pencegahan yang boleh anda tambahkan pada rutin dandanan anda, diikuti dengan senarai remedi yang dipercayai untuk menghilangkan kelemumur untuk selamanya.

Penyebab kulit kepala berkelemumur gatal

Memahami pelbagai punca kelemumur membantu mencari penyelesaian yang berkesan untuk masalah anda. Baca : syampoo yang tepat untuk kulit kepala, Punca biasa termasuk tindak balas alahan, ekzema, kulit kering, psoriasis, kulit berminyak, kepekaan kulat, dan syampu yang tidak mencukupi. Ambil perhatian bahawa faktor ini juga boleh menyebabkan kelemumur janggut jadi mencari syampu yang sesuai adalah penting untuk rambut dan janggut anda.

Dalam kebanyakan kes, mikrob bersel tunggal yang dikenali sebagai Malassezia adalah penyebab paling biasa kelemumur, seperti yang didedahkan dalam kajian 2014. Ia wujud dalam kulit kepala setiap orang, dan ia memecahkan minyak kepada asid oleik, yang menyebabkan kelemumur. Beberapa faktor juga meningkatkan risiko kelemumur, termasuk pilihan produk rambut, keadaan perubatan, tahap tekanan, dan umur seseorang.

Sebaik sahaja ia menyerang kulit kepala anda, kelemumur menyebabkan kulit mengelupas. Jika diabaikan, ia boleh menjadi agak degil untuk dirawat. Oleh itu, adalah lebih baik untuk memerangi kelemumur lebih awal dan menyelamatkan kulit kepala anda daripada pengalaman kelemumur vs kulit kepala kering, gatal-gatal dan menggaru yang tidak berkesudahan. Berikut adalah beberapa petua untuk merawat dan menghilangkan kelemumur.

Membersihkan Rambut Anda Setiap Minggu

Satu cara untuk menangani keadaan yang tidak menyenangkan ini adalah dengan membilas rambut anda sekali seminggu. Jangan anggap remeh betapa pentingnya menjaga kulit kepala anda. Periksa kerengsaan dan mula merawat dengan pengelupasan untuk kulit kepala anda.

Semak Syampoo Rambut Anda

Sesetengah lelaki cenderung mengalami kelemumur kerana produk rambut, termasuk syampu, perapi, gel, syampu kering, pomade dan banyak lagi. Jika anda mengalami masalah kelemumur baru-baru ini, cuba tukar produk rambut dan rutin penjagaan anda sebelum bergegas ke pakar dermatologi. Sesetengah produk mempunyai bahan dan bahan kimia yang memburukkan kelemumur. Contoh komponen tersebut termasuk sulfat, paraben, silikon, natrium klorida, dan formaldehid.

Bahan-bahan ini memburukkan kelemumur dengan menyebabkan kerengsaan kulit, mengeringkan kulit, menyumbat pori-pori kulit, dan menanggalkan rambut minyak semula jadi yang penting. Jadi, ia pasti bernilai memberi perhatian kepada ramuan produk penjagaan kulit setiap kali anda membeli-belah. Jika tidak, kes yang teruk mungkin memerlukan campur tangan perubatan.