Kelemumur: Apakah Jenis Kelemumur & Cara Menghentikannya?

Cara Untuk Menghentikan Kelemumur

Kelemumur adalah keadaan kulit yang memberi kesan terutamanya pada kulit kepala. Gejala termasuk mengelupas dan kadang-kadang kegatalan ringan. Ia boleh mengakibatkan masalah sosial atau harga diri. Bentuk keadaan yang lebih teruk, termasuk keradangan kulit, dikenali sebagai Dermatitis Seborrhoeic.

Ia bermula dengan perlahan. Pakaian hitam awak adalah yang pertama dibuang. Kemudian datang rasa malu. baca : syampu untuk kelemumur ,Tarian janggal tangan anda dengan rambut anda – menyelitkannya ke belakang telinga anda, menggulungnya dalam sanggul, membentangkannya secara strategik untuk menyembunyikan kepingan putih menjengkelkan yang terletak di bawahnya. Kelemumur. Dan ada beberapa jenis kelemumur.

Dan walaupun ia adalah keadaan rambut yang mengecewakan, berita baiknya ialah ia boleh dirawat dan cuba petua hilangkan kelemumur. Tetapi sebelum anda memulakan apa-apa rawatan, adalah penting untuk anda memikirkan jenis kelemumur yang anda ada untuk mengatasi masalah itu.

Kelemumur Pada Rambut Pun ada Jenis- jenisnya 

Mari kita lihat Pelbagai Jenis Kelemumur:

1. Kelemumur Berkaitan Kulit Kering

sering timbul pada orang yang umumnya mempunyai kulit kering. Kulit kering ini mungkin disebabkan oleh musim sejuk atau tidak mencuci rambut anda dengan kerap. Orang yang mempunyai rambut kerinting juga mengalami kulit kepala yang lebih kering daripada jenis rambut lain. Menggunakan syampu sulfat yang menghasilkan banyak buih juga boleh menyebabkan dan memburukkan lagi kelemumur yang berkaitan dengan kulit kering.

Simptom: Rasa tegang pada kulit kepala anda dan serpihan kecil, bulat, putih kering pada rambut.

2. Oily Scalp-Related

Sebum Berkaitan Kulit Kepala Berminyak ialah minyak semula jadi yang dihasilkan oleh kelenjar sebum untuk melembapkan rambut dan kulit anda serta mengelakkannya daripada kering. Ia juga bertujuan untuk mengelakkan tanda-tanda penuaan. Walau bagaimanapun, kadangkala badan anda mungkin mula mengeluarkan sebum berlebihan. Pengeluaran berlebihan ini mungkin disebabkan oleh akil baligh, kehamilan, tekanan atau penggunaan syampu yang tidak teratur. Apabila lebihan sebum bercampur dengan kotoran dan sel kulit mati, ia membentuk

kelemumur.

3. Fungal

Kulat Kelemumur kulat disebabkan oleh jangkitan Malassezia globosa pada kulit kepala anda. Jangkitan kulat ini merebak dengan agak cepat apabila kulit kepala anda terlalu berminyak atau mempunyai ketidakseimbangan pH. Ia juga sangat menular dan boleh merebak melalui perkongsian barangan seperti sikat, tuala atau topi dengan individu yang dijangkiti. Apa Malassezia lakukan ialah, ia menghasilkan asid oleik, yang meningkatkan pusing ganti sel kulit, sehingga menyebabkan kelemumur.

Simptom: Serpihan kelemumur putih atau kekuningan, gatal-gatal.

4. kelemumur Disebabkan Oleh Pembentukan Produk

Jika anda seorang yang rutin penggayaan rambutnya terdiri daripada lima produk berbeza, anda perlu berhenti. serta merta. Menggunakan jumlah produk penggayaan yang berlebihan seperti perapi, gel, serum, pomade, mousses atau penyembur rambut boleh menyebabkan produk tersebut terkumpul di kulit kepala anda. Pengumpulan ini boleh bergabung dengan kotoran dan sel kulit mati untuk membentuk kelemumur. Malah, ia juga boleh menyebabkan keguguran rambut.

Simptom: Serpihan besar berwarna keputihan atau kekuningan pada kulit kepala, kerengsaan, rambut gugur.

5. kelemumur Disebabkan Oleh Dermatitis

Seborrheic Dermatitis seborrheic ialah keadaan kulit radang kronik yang boleh berkembang pada bahagian badan anda di mana terdapat kepekatan kelenjar sebum yang lebih tinggi. Ini termasuk kulit kepala, leher, belakang telinga, muka dan kening anda. Kajian menunjukkan bahawa ia biasanya disebabkan oleh tindak balas keradangan kepada yis yang secara semula jadi ditemui pada permukaan kulit anda. Tekanan dan perubahan hormon boleh mencetuskan dermatitis seborrheic.

Simptom: Serpihan kelemumur putih atau kekuningan, tompok bersisik, berminyak, kemerahan, kerengsaan.

6. kelemumur Disebabkan Oleh Psoriasis

Psoriasis adalah keadaan kulit kronik di mana sistem imun mula menyerang tisu kulit yang sihat. Ini membawa kepada pengeluaran sel kulit baru yang cepat sebelum kulit mati yang lama mempunyai peluang untuk mengelupas. Hasilnya ialah pembentukan tompok bersisik berwarna perak tebal pada kulit kepala, leher, lutut, dan belakang anda.

Simptom: Tompok bersisik berwarna perak, kepingan kelemumur putih tebal, kemerahan, kegatalan ringan.

Bagi seseorang yang mengalami kelemumur ( Gunakan Limau ), ia boleh menjadi sebahagian daripada kehidupan mereka. Anda bukan sahaja terpaku padanya tanpa henti, anda juga berasa malu atau malu apabila berada di kalangan syarikat. Tetapi ia tidak semestinya begini. Kelemumur boleh dirawat dengan agak mudah dengan bantuan beberapa produk dan dengan mengikuti beberapa petua mudah. Jadi teruskan membaca.

Rujukan :

1- dandruff different types remedies