Cara nak Hilangkan Kelemumur Teruk dengan Cepat

APA ITU KELEMUMUR?

Cara nak Hilangkan Kelemumur Teruk dengan Cepat– Jika anda mengalami kelemumur, anda tidak bersendirian. Sekitar 70% lelaki terdedah kepada keadaan kulit kepala yang menjengkelkan ini. Oleh itu, jangan panik jika anda merapikan rambut anda dan mendapati ia terletak di berus rambut anda atau di bahu anda.

Cara nak Hilangkan Kelemumur Teruk dengan Cepat

Kelemumur adalah keadaan kulit yang menjejaskan kulit kepala dan menyebabkan kulit mengelupas dan kerengsaan . Jika benar-benar jengkel, kulit kepala boleh kelihatan merah dan anda mungkin mengalami sensasi kesemutan yang tidak menyenangkan. Anda juga mungkin merasa dan melihat tompok berminyak pada kulit. Baca : Shampoo Gatal Kepala

Satu lagi bentuk kelemumur yang lebih ekstrem dikenali sebagai dermatitis seborrhoeic, yang boleh menyebabkan kemerahan dan nyata di bahagian lain badan.

PUNCA KELEMUMUR

Kelemumur pada asasnya berlaku apabila kulit kepala tidak terkelupas cukupSel-sel kulit boleh terperangkap di permukaan dan membawa kepada pengeluaran berlebihan sel yang kemudian mengelupas kulit kepala.

Ia juga disebabkan oleh yis biasa yang boleh didapati pada kulit kepala kita yang dipanggil Malassezia. Kulat ini semulajadi dan terdapat pada manusia dan haiwan. Ia ditemui pada kulit kepala kerana ia memerlukan lemak, yang terdapat dalam minyak semulajadi dalam kulit kita untuk berkembang. Kami bersetuju bahawa ia sememangnya tidak menyenangkan, tetapi ia bukan sesuatu yang memalukan kerana ramai daripada kita memilikinya tanpa disedari.

Punca sebenar yang membawa kepada kelemumur masih belum dibuktikan secara saintifik, baca sini hilangkan kelemumur,  tetapi difikirkan bahawa genetik, diet dan persekitaran boleh menyumbang kepada manifestasinya. Tekanan juga boleh memberi kesan kepada keadaan kulit kepala anda.

Perlu diingatkan juga bahawa kelemumur bukan disebabkan oleh kulit kering atau kebersihan yang tidak baik. Kulit kepala mengelupas boleh menjadi tanda keadaan lain seperti psoriasis, jangkitan kulat, ekzema atau tindak balas alahan.

SALAH FAHAM BIASA MENGENAI KELEMUMUR

Anda boleh mengubati kelemumur:

Kelemumur sebenarnya tidak boleh ‘diubati’ semata-mata. Jika anda terdedah kepadanya, anda sudah tentu boleh mengurangkan keterukannya, tetapi anda tidak boleh sepenuhnya menghalangnya daripada berlaku lagi.

Kelemumur berjangkit:
Kelemumur tidak berjangkit melainkan terdapat satu lagi keadaan kulit asas yang lebih serius yang menunjukkan simptom jenis yang sama.

Kelemumur berlaku apabila kulit kepala anda kering:
Ini tidak benar dan kelemumur lebih berkemungkinan berlaku apabila kulit anda berminyak.

Perapi boleh menjadikan keadaan kelemumur anda lebih baik:
Perapi setiap hari dibuat untuk rambut anda dan bukan untuk kulit kepala anda.

Anda perlu mengeluarkan kepingan sebelum mencuci:
Anda boleh menyebabkan kerengsaan lanjut dan peningkatan pengeluaran kepingan dengan melakukan ini, kerana kulit cuba melindungi dirinya sendiri.

Kelemumur menyebabkan rambut gugur:
Kelemumur tidak menyebabkan keguguran rambut, tetapi tindakan sentiasa menggaru kepala boleh menyebabkannya. Keguguran rambut, semasa anda mempunyai kelemumur, juga boleh disebabkan oleh tekanan.