Hilangkan Kelemumur Yang Ada Pada Kening Anda

Kelemumur kening adalah keadaan kulit yang boleh dirawat dan dielakkan oleh beberapa ubat pelembap di rumah. Tetapi mendapatkan nasihat daripada pakar dermatologi juga mungkin diperlukan dalam beberapa kes.

Kelemumur — ia benar-benar menggaru kepala – kelemumur di kepala. Walaupun kelemumur biasanya menjejaskan kulit kepala, keadaan kulit yang menggelupas dan gatal ini juga boleh muncul pada kening anda. Hebat! 

Selalunya, punca kelemumur, tidak kira lokasinya, adalah sejenis kulat. Penyebab lain termasuk kulit kering atau jengkel serta keadaan kulit radang seperti ekzema dan psoriasis.

Walaupun kelemumur kening mungkin bukan antara ciri yang paling menarik, syukurlah, ia biasanya tidak serius, dan ia mudah dirawat.

Teruskan membaca sambil kami memberikan sedikit maklumat tentang kelemumur Pada kening dan bagaimana anda boleh menghilangkannya.

Apakah yang menyebabkan kelemumur kening?

syampu gatal kulit. Dalam banyak kes kelemumur kening, sesuatu yang dipanggil dermatitis seborrheic harus dipersalahkan. Bentuk ekzema kronik ini sering muncul di mana terdapat banyak kelenjar sebum yang menghasilkan minyak (sekitar bahu, kulit kepala, ketiak, pangkal paha, dan di dalam dan sekitar kening). Pada bayi, ia dipanggil cradle cap.

Gejala dermatitis seborrheic termasuk:

1-serpihan kulit (aka kelemumur)

2-tompok kulit berminyak dengan sisik berkerak putih atau kuning

3-hipopigmentasi atau pencerahan kulit pada ton kulit yang lebih gelap

4-kemerahan pada warna kulit

5-luka melengkung di sepanjang garis rambut pada ton kulit yang lebih gelap

6-gatal

Sebab anda mungkin mengembangkan dermatitis seborrheic adalah organisma kecil yang dipanggil Malassezia. Yis ini hidup di permukaan kulit anda dan biasanya tidak menyebabkan sebarang masalah, tetapi kadangkala ia terlalu membesar dan mencetuskan sistem imun anda. Tindak balas keradangan inilah yang menyebabkan gejala kulit seperti kelemumur kening.

Terdapat peluang yang lebih tinggi untuk mengalami dermatitis seborrheic jika anda mempunyai keadaan perubatan tertentu termasuk:

-psoriasis

-HIV

-acne

-rosacea

-epilepsi

-gangguan penggunaan alkohol

-kemurungan

-gangguan makan

Selain itu, beberapa pencetus boleh menetapkan dermatitis seborrheic ke dalam tindakan. Sebagai contoh, sesetengah orang mendapati bahawa tekanan, perubahan hormon dan penyakit boleh menyebabkan gejala timbul. Penyebab biasa yang lain termasuk detergen yang keras, bahan kimia dan sabun pada kulit anda. Begitu juga, produk ini boleh menyebabkan dermatitis kontak, satu lagi pencetus kelemumur kening.

Dermatitis kontak ialah cara kulit anda untuk mengatakan “hell no” kepada perengsa atau alergen. Kulit anda mungkin membantah bahan dalam pencuci muka, syampu atau alat solek dengan menghasilkan ruam gatal dan marah yang bersisik dan mengelupas.

Rawatan Perubatan Kelemumur Kening 

Rawatan terbaik untuk kelemumur kening bergantung kepada punca yang mendasari.

Jika anda tiba-tiba mengalami kening mengelupas selepas menggunakan produk kosmetik atau penjagaan kulit baharu, maka dermatitis kontak adalah punca yang mungkin.

Dalam kes ini, kulit anda akan lebih ceria apabila anda berhenti menggunakan produk tersebut. Sementara menunggu ia pulih, pastikan kulit anda lembap untuk mengurangkan pengelupasan. Jika ia sangat gatal atau tidak selesa, menggunakan krim antihistamin boleh membantu mengurangkan kerengsaan.

Jika penyebab serpihan kening anda adalah dermatitis seborrheic, maka rawatan bertujuan untuk menghilangkan sisik, mengurangkan gatal-gatal, dan meredakan kerengsaan.

Syampu berubat, krim dan losyen adalah pilihan biasa untuk dermatitis seborrheic.

Pada mulanya, pakar kesihatan mungkin mengesyorkan mencuci kawasan yang terjejas dengan pembersih lembut yang mengandungi zink dan kemudian melengkapkan rutin penjagaan kulit anda dengan pelembap. Pilihan lain ialah syampu kelemumur yang dijual bebas, tetapi anda perlu mengelak daripada terkena mata anda!

Pakar juga mungkin menasihati anda tentang perubahan gaya hidup, seperti pengurusan tekanan dan tidur yang cukup, kerana faktor ini boleh menyebabkan kerosakan pada kulit anda.

Jika anda masih lebih lemah daripada tarikh Tinder, maka doktor mungkin mengesyorkan gabungan yang berikut:

Kortikosteroid topikal. Krim dan salap anti-radang ini boleh mengurangkan gatal-gatal dan gejala lain ekzema, psoriasis dan dermatitis seborrheic flare-up. Mereka menyekat tindak balas kimia yang mencetuskan tindak balas keradangan dan menenangkan sistem imun.

Keratolitik topikal. Ubat-ubatan seperti asid salisilik atau asid laktik membantu melonggarkan dan mengelupas sel-sel kulit serta mengurangkan kerak. Mereka juga membantu kulit mengekalkan kelembapan, yang memudahkan kekeringan.

Antikulat topikal. Ubat-ubatan ini, termasuk ketoconazole dan ciclopirox, membunuh yis yang menyebabkan dermatitis seborrheic. Mereka datang sebagai krim, gel, losyen atau syampu dan membantu mengurangkan kegatalan, kemerahan dan kerak.

Antikulat oral. Pil itraconazole, fluconazole, dan terbinafine adalah pilihan untuk dermatitis seborrheic yang teruk. Tetapi ini mungkin tidak akan terpakai untuk kelemumur kening pada kesunyian.

Antipruritik topikal. Jika rasa gatal mendorong anda pusing ke selekoh, rawatan ini boleh membantu. Ia datang sebagai krim, gel atau losyen dan berfungsi dengan mematikan reseptor saraf pada kulit anda yang menghantar isyarat gatal ke otak anda.

sumber: greatist