Adakah Ia Kelemumur atau Kulit Kepala Kering? Gejala, Rawatan dan Banyak Lagi

Jika anda mempunyai kulit kepala yang kering dan mengelupas, anda mungkin mengesyaki kelemumur. Tetapi ia boleh menjadi gejala kulit kepala kering. Kelemumur dan kulit kepala kering mempunyai simptom utama yang sama, iaitu serpihan yang jatuh dan kulit kepala yang gatal, tetapi ia adalah dua keadaan yang berbeza.

Adakah Ia Kelemumur atau Kulit Kepala Kering? Gejala, Rawatan dan Banyak Lagi

Dengan kulit kepala kering,  kulit anda menjadi jengkel dan mengelupas. Baca : cara hilangkan kelemumur,  Dengan kelemumur, puncanya adalah terlalu banyak minyak pada kulit kepala anda bersama-sama dengan pertumbuhan yis yang berlebihan, dipanggil Malassezia, yang sudah ada pada kulit anda. Minyak berlebihan itu menyebabkan sel-sel kulit terbina dan kemudiannya gugur. Mengetahui keadaan mana yang anda miliki ini boleh membantu anda mendapatkan rawatan yang betul dan membuang serpihan tersebut selama-lamanya.

Kulit kepala kering menyebabkan

Anda mendapat kulit kepala kering apabila kulit anda mempunyai terlalu sedikit kelembapan. Kulit pada kulit kepala anda menjadi jengkel dan mengelupas. Baca :  syampoo kulit kepala gatal, Jika kulit kepala anda kering, kulit di bahagian lain badan anda, seperti lengan dan kaki anda, mungkin kering juga.

Kulit kepala kering juga boleh dicetuskan oleh faktor-faktor seperti ini:

1-udara sejuk dan kering

yang disebabkan oleh tindak balas terhadap produk yang anda sapukan pada kulit kepala anda, seperti syampu, gel penggayaan dan penyembur rambut

2-usia

yang lebih tua penggunaan produk yang menghilangkan minyak semula jadi daripada kulit anda

Kelemumur menyebabkan

Sel-sel kulit pada kulit kepala dan badan anda biasanya membiak apabila anda memerlukan lebih banyak daripadanya. Kemudian mereka mati dan gugur. Semasa proses ini, sel-sel kulit anda bertukar secara tetap atau bertukar lebih cepat sebagai tindak balas kepada keradangan. Apabila anda mempunyai kelemumur, sel-sel kulit pada kulit kepala anda lebih cepat gugur daripada biasa.

Penyebab utama kelemumur ialah dermatitis seborrheic, keadaan yang menjadikan kulit anda berminyak, merah, dan bersisik. Sisik putih atau kuning mengelupas, menghasilkan kelemumur. Anda boleh mendapat dermatitis seborrheic di mana-mana sahaja anda mempunyai kelenjar minyak, termasuk kening, pangkal paha, ketiak, dada, belakang atas, telinga dan sepanjang sisi hidung anda. Pada bayi ia dipanggil cradle cap.

Selalunya, kulat yang dipanggil Malassezia mencetuskan kelemumur. Kulat ini biasanya hidup di kulit kepala anda. Jika anda mempunyai terlalu banyak, ia menyebabkan sel kulit anda membiak lebih cepat daripada biasa.

Faktor tertentu boleh menyebabkan Malassezia membiak, termasuk:

umur

hormon

menekankan

keadaan perubatan yang mendasari dan kekurangan nutrisi

.
Kelemumur vs. kulit kepala kering

Salah satu cara untuk membezakan antara kulit kepala kering dan kepingan daripada kelemumur adalah dengan penampilannya. Serpihan kelemumur lebih besar, dan ia kelihatan berminyak. Pada bayi yang mempunyai penutup buaian, kulit kepala mereka kelihatan bersisik atau berkerak. Kedua-dua kekeringan dan kelemumur boleh membuat kulit kepala anda gatal.

Berjumpa dengan doktor

Anda boleh merawat kebanyakan kelemumur sendiri dengan syampu tanpa preskripsi. Jika anda telah mencuba syampu kelemumur sekurang-kurangnya sebulan dan kepingan anda tidak bertambah baik, ia menjadi lebih teruk, atau kulit pada kulit kepala anda kelihatan merah atau bengkak, buat temu janji dengan pakar dermatologi, doktor yang pakar dalam merawat kulit. Anda mungkin mempunyai masalah kulit lain yang perlu dirawat.

Doktor atau profesional penjagaan kesihatan akan menentukan sama ada anda mempunyai kelemumur dengan melihat kulit kepala dan rambut anda. Mereka boleh menolak keadaan seperti ekzema dan psoriasis, yang juga boleh menyebabkan kulit mengelupas pada kulit kepala anda.

sumber : healthline