Adakah Kelemumur Menjadi Lebih Buruk Pada Musim Sejuk?

Pada asasnya, kelemumur berlaku apabila kulit kepala mengeluarkan sel-sel kulit mati. Anda boleh baca lagi di sini hilangkan kelemumur dengan cepat. Kadang-kadang, sel-sel menjadi lebih pengeluaran dan menumpahkan pada kadar dua kali ganda daripada biasa, yang menimbulkan masalah untuk kulit kepala. Apabila kulit kepala mengeluarkan lebihan minyak, minyak menyebabkan sel-sel mati melekat bersama dan membentuk gumpalan putih iaitu kelemumur. Para saintis telah mengaitkan kulat Malassezia dengan kelemumur dan keadaan lain seperti ekzema atopik, dermatitis seborrheic, dan folikulitis. Kulat tertarik kepada minyak dan pengeluaran minyak melipatgandakan Malassezia kulat

Walaupun kelemumur tidak menyebabkan sebarang masalah kesihatan, ia boleh menjadi agak menjengkelkan bagi orang yang mengalaminya. Selalunya, kepingan putih jatuh pada pakaian dan makanan sambil meninggalkan sisanya. Baca: shampoo untuk rambut, Orang yang mengalami kelemumur mungkin menyedari bahawa pada musim tertentu, kulit kepala menjadi lebih kering daripada biasa dan kelemumur lebih ketara.

Bagaimanakah kelemumur berbeza daripada dermatitis seborrheic?

Orang yang mempunyai dermatitis seborrheic mempunyai kulit kepala yang merah, gatal, dan sama ada terlalu kering atau berminyak. Sel-sel kulit mati berkumpul di kulit kepala dan meninggalkan kerak kekuningan yang tebal. Kerak ini juga boleh bergerak ke telinga dan hidung. Perbezaan utama antara dermatitis seborrheic dan kelemumur adalah kerak tebal dan kekuningan yang terbentuk di sekitar kulit kepala. Kelemumur hanya menghasilkan kepingan keputihan. Baca : petua rawat hilang kelemumur dengan lidah buaya

Adakah udara musim sejuk yang kering menyebabkan kelemumur?

Ramai orang percaya bahawa kelemumur adalah tanda kulit kepala kering, tetapi itu hanya sebahagiannya benar. Kelemumur berlaku apabila kulit kepala menjadi terlalu berminyak, dan pengeluaran minyak berlaku untuk memerangi kekeringan. Pada musim sejuk, orang ramai menghabiskan lebih banyak masa di dalam rumah dan menghidupkan haba. Ini membawa kepada udara kering dan hangat yang menjejaskan kulit.

Penyelesaian untuk kulit kepala kering Kulit

kepala yang terlalu kering akan menghasilkan lebih banyak minyak untuk mengimbangi berlebihan sehingga menyebabkan kelemumur berkeping-keping. Selain itu, faktor luaran seperti tekanan menjadikan kulit kepala lebih mudah terdedah kepada pengeluaran minyak. Oleh itu, penghidap kelemumur perlu menggunakan khas untuk merawat kulit kepala, mengelakkan sel kulit mati mengelupas atau kulit kepala menjadi terlalu kering. Pengeringan tiupan yang berlebihan harus dielakkan jika boleh. Ramai orang berjaya dengan menggunakan minyak pokok teh setiap hari, mengurut ke kulit kepala atau dengan menggunakan syampu mengandungi pokok teh minyakBagi orang yang mempunyai kulit sensitif, minyak kelapa mungkin merupakan pilihan yang lebih baik kerana minyak kelapa mengandungi beberapa sifat antimikrob. Seperti kebanyakan keadaan kesihatan, mengurangkan tekanan, meningkatkan pengambilan air dan makan makanan yang lebih sihat cenderung mempunyai kesan positif terhadap kelemumur.

Rujukan :

1- does dandruff get worse in the winter , north