Apakah Antara Punca Kelemumur Biasa?

Kita semua telah melihatnya, jengkel, keliru dan kecewa dengan serpihan yang gatal dan kering boleh cuba limau. Inilah masalahnya: sel-sel kulit sentiasa terbentuk pada kulit kepala, jadi penumpahan adalah proses yang normal. Kelemumur hanya menambahnya dengan mengelupas lebih cepat daripada biasa. Punca pecutan ini merangkumi pelbagai senario—kulit kepala kering, corak dandanan, minyak, kulat dan banyak lagi—dan walaupun ia adalah keadaan yang sama sekali tidak berbahaya, adalah penting untuk memahami dengan lebih baik perkara yang berlaku supaya anda boleh memikirkan cara merawatnya. Bersedia untuk melegakan gatal? Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut tentang drama kulit kepala ini dan perkara yang boleh anda lakukan untuk menangani kelemumur

Punca dan Rawatan Kelemumur Diterangkan 

 

    1.Kulit Kepala Berminyak

Jika anda perasan kulit merah dan berminyak dengan penampilan seperti sisik kuning–ini mungkin yang berlaku. Tompok-tompok bersisik kecil yang dikaitkan dengan dermatitis seborrheic cenderung muncul di sekitar kawasan yang kaya dengan pengeluaran minyak; fikirkan: kulit kepala, kening, hidung dan juga pangkal paha anda. Serpihan kuning pada kulit kepala ini lebih sengit daripada kelemumur. Baca : kerak pada kepala bayi

 

  1. Rutin Mandi

Lihat, kami faham, syampu kering adalah satu perkara yang cantik, tetapi anda perlu memastikan untuk mendapatkan cucian lama yang baik dari semasa ke semasa. Kami bercakap beberapa kali seminggu untuk mengurangkan kemungkinan minyak dan sel kulit terkumpul dan mungkin menyebabkan serpihan yang tidak diingini. Untuk mengunci kelembapan dan mengoptimumkan penghidratan dalam rambut anda, cuba Syampu Kaya TRESemmé Moisture dan Perapi Kaya Lembapan TRESemmé.

 

  1. Sensitiviti Produk

Adakah anda mempunyai kulit sensitif? Kemungkinan besar daripada tidak itu bermakna kulit kepala anda juga. Walau bagaimanapun, berhati-hati dalam memilih produk wangi dengan bahan yang boleh merengsakan kulit anda. Pilih alternatif hypoallergenic yang akan menjadikan anda segar.

 

  1. Perubahan Musim

Kami tidak tahu tentang anda, tetapi perubahan musim sudah boleh menjadi kekecewaan yang agak besar, lagipun, tiada siapa yang mahu mengucapkan selamat tinggal kepada musim panas. Selain menamatkan hari Jumaat musim panas, perubahan drastik dalam suhu juga bermakna masalah kulit kepala. Apabila suhu berubah dari panas ke sejuk dan sebaliknya, perubahan yang ketara boleh menyebabkan kulit kering. Memandangkan setiap awan mempunyai lapisan perak, sekurang-kurangnya kepingan dari kulit kering cenderung lebih kecil daripada yang dihasilkan disebabkan oleh sebab lain. #BeOptimistic

 

  1. Apa Yang Boleh Anda Lakukan

Memandangkan kelemumur dilihat sebagai keadaan kronik dan anda mencari cara untuk hilangkan kelemumur, rawatan penuh mungkin mustahil. Namun, jangan berkecil hati, kerana dengan tabiat dandanan yang betul, anda mungkin dapat mengawal serpihan itu.

Jika syampu biasa tidak memotongnya, gunakan syampu dan perapi anti-kelemumur seperti Syampu Anti-Kelemumur Clear Complete Scalp Care dan Clear Complete Scalp Care Anti-Dandruff Conditioner. Diselit dengan timun dan pudina, formula ini berfungsi untuk menjadikan rambut anda sihat kerana ia membantu menangani serpihan.

Jangan risau jika satu kombo OTC tidak sesuai untuk anda kerana satu lagi mungkin, jadi apabila anda ingin mencuba produk baharu, cuma perhatikan bahan anti-kelemumur seperti sulfida, ketoconazole atau asid salisilik.

Dan jika anda masih mengalami drama kepala dan bahu selepas beberapa minggu, hubungi doktor anda untuk membincangkan pilihan preskripsi untuk melawan serpihan.

sumber : allthing