Mengatasi Kulit Kepala yang Gatal dan Berserpihan? Ya, Anda Mungkin Mengalami Kelemumur

Kelemumur boleh menjadi keadaan yang memalukan. Jika anda pernah mengalaminya, anda tahu betapa sedar diri anda boleh merasakannya. Ia juga tidak selesa: Kulit kepala sentiasa gatal, dan anda sentiasa menyapu kepingan putih yang jatuh dari rambut anda ke pakaian anda. Pendek cerita: Tiada apa yang menyeronokkan tentang kelemumur.

Berita baiknya ialah kelemumur biasanya bukan sesuatu yang perlu dibimbangkan. Ia adalah keadaan biasa, mudah dirawat, dan ia tidak berjangkit.

“Kelemumur ialah ruam merah jambu dan mengelupas pada kulit kepala,” kata Dr Amy Kassouf, MD, pakar dermatologi di Cleveland Clinic. “Ia sering gatal dan boleh menjadi lebih teruk dengan perubahan bermusim.” Baca : cara mengatasi rambut gugur dan kelemumur

Nama perubatan untuk kelemumur ialah dermatitis seborrheic, menurut Cleveland Clinic. Keadaan ini menyebabkan tompok merah dan sisik berminyak pada kulit, dengan kepingan serbuk berwarna terang.

Ia biasanya berlaku pada kulit kepala, tetapi juga boleh menjejaskan kening, hidung, saluran telinga, muka, dada, dan belakang anda, dan ia menjejaskan semua jenis kulit dan rambut. 

Tetapi apa sebenarnya yang menyebabkan kelemumur dan rambut gugur, dan bagaimana ia biasanya dirawat? Inilah yang anda perlu tahu jika anda menghadapi masalah kulit kepala yang gatal dan mengelupas. 

Apa yang menyebabkan kelemumur? 

Punca sebenar kelemumur tidak diketahui, tetapi pakar mengatakan ia boleh dicetuskan oleh beberapa perkara. Ia boleh menjadi penumpukan yis yang dipanggil malassezia yang wujud pada kulit setiap orang, peningkatan tahap hormon, tindak balas keradangan, atau sejarah keluarga, menurut Klinik Cleveland.  

“Ia mungkin dimulakan oleh apa sahaja yang mengganggu keseimbangan flora kulit semula jadi termasuk perubahan hormon seperti akil baligh atau menopaus, perubahan tahap tekanan, ubat-ubatan atau keadaan perubatan lain, dan juga perubahan luaran seperti perubahan dari bandar ke air perigi,” Kassouf berkata. 

Udara kering dan suhu yang lebih sejuk kadangkala menjadikan kelemumur lebih teruk. Biasanya, ia menjadi lebih baik semasa musim panas, apabila anda menghabiskan lebih banyak masa di bawah sinar matahari, kerana cahaya UV boleh membunuh beberapa yis yang menyebabkan keadaan itu. 

Ia juga biasa berlaku pada bayi, dikenali sebagai penutup buaian, dan untuk orang di kemudian hari, katanya. Tetapi, sesiapa sahaja boleh mengalami kelemumur pada bila-bila masa, dan ia boleh muncul entah dari mana.

“Ia boleh berlaku tanpa sebab yang sebenar,” jelas Darland. “Jika anda telah menghabiskan seluruh hidup anda dengan kulit kepala yang sempurna dan kemudian tiba-tiba anda mengalaminya, kami tidak selalu tahu mengapa.”  

Tanda-tanda anda mempunyai kelemumur 

Kelemumur boleh muncul dalam pelbagai cara, termasuk: 

– Gatal, kepingan putih pada kulit kepala—yang bercampur dengan rambut anda atau gugur ke leher atau bahu anda apabila anda menggaru

– Kulit bersisik merah 

– Berminyak tompokan bersisik

– Tompok bersisik merah di tepi kelopak mata

– Plak kulit yang tebal dan merah jambu pada sisi muka anda

– Tompok serpihan di dada atau garis rambut anda, berbentuk seperti cincin atau kelopak

– Kemerahan di celah kemaluan, ketiak anda atau payudara

“Anda sering melihat sedikit kemerahan pada kulit, kebanyakannya di kawasan yang mempunyai rambut atau kawasan kulit yang lebih berminyak seperti bahagian tengah muka dengan sedikit putih di atas permukaan halus atau kadangkala skala yang kelihatan lebih berminyak,” kata Kassouf.

sumber : parade