Kelemumur? Mengapa Anda Tidak Boleh Menggunakan Minyak Rambut

Kelemumur? Mengapa Anda Tidak Boleh Menggunakan Minyak Rambut

Salah satu ubat yang paling biasa ditemui di internet untuk menyembuhkan kelemumur ialah minyak. Apabila orang kata jangan percaya semua yang anda baca di internet, serius jangan percaya. Tidak diketahui kebanyakan orang, minyak semestinya bukan penyelesaian utama anda untuk kelemumur. Ia hanya akan memburukkan lagi masalah. Baca terus untuk mengetahui sebabnya. Kelemumur? Mengapa Anda Tidak Boleh Menggunakan Minyak Rambut

Mengapa kelemumur tidak disebabkan oleh kekeringan?

Bertentangan dengan kepercayaan popular, kelemumur TIDAK disebabkan oleh kekeringan. Manakala di satu pihak, kulit kering boleh diubati dengan pelembap. Baca : shampoo hilangkan kelemumur, Sebaliknya, kelemumur tidak boleh diubati dengan minyak. Kulit kepala anda menjadi mengelupas akibat pengeluaran minyak yang berlebihan. Kelemumur disebabkan oleh pertumbuhan berlebihan yis yang tidak berbahaya, dalam kebanyakan orang yis cenderung memakan lebihan minyak dan sel kulit mati yang membawa kepada penumpahan dan penggumpalan sel kulit menjadi kepingan.

Mengapa minyak bukan penyelesaian kepada kelemumur? Minyak adalah ubat lama yang digunakan untuk semua jenis rambut keadaan, tetapi menggunakannya untuk kelemumur mungkin memburukkan keadaan. Kebiasaannya, orang sapu minyak dengan persepsi bahawa ia akan menghilangkan kepingan putih. Ini bukan kesnya. Ragi yang menyebabkan kelemumur memakan asid lemak tepu yang terdapat dalam minyak seperti kelapa dan zaitun. Satu kajian mendedahkan bahawa penyelidik yang ingin menanam yis ini menggunakan minyak zaitun untuk memenuhi tujuan mereka. Jadi menyapu minyak pada kulit kepala yang dijangkiti boleh mempercepatkan proses keguguran rambut. Selain itu, mempunyai minyak dalam rambut anda untuk jangka masa yang lama boleh menyebabkan ia kehilangan kilauannya. 

Sebaliknya, minyak mineral seperti minyak bayi boleh digunakan untuk merawat kelemumur sebagai berasaskan petroleum dan tidak mengandungi asid lemak tepu. Ini menyukarkan yis untuk mencerna minyak ini.

Ubat alternatif untuk menghilangkan kelemumur

  • Aspirin mengandungi asid salisilik, bahan biasa dalam kebanyakan rawatan dan syampu anti-kelemumur. Jadi ia berkesan untuk menyembuhkan kelemumur. Hancurkan dua tablet ubat menjadi serbuk halus. Tambahkan serbuk pada syampu anda setiap kali anda mencuci rambut anda. Simpan campuran selama beberapa minit dan bilas dengan baik. Basuh sekali lagi dengan syampu biasa untuk mengeluarkan semua ubat dari rambut anda.
  • Minyak pokok teh adalah satu lagi penawar dan pengecualian apabila ia datang untuk merawat kelemumur. Walaupun minyak, tidak diketahui sama ada sumbernya adalah lemak tepu atau berasaskan minyak mineral. Ia tidak digunakan dalam kepekatan penuh yang menjadikannya ubat anti-kelemumur yang berkesan. Digunakan dalam pelbagai syampu semut-kelemumur, ia pasti dapat menyembuhkan kelemumur anda. Hanya tambahkan beberapa titis pada syampu biasa anda dan lihat ia berkesan.
  • Lemon atau limau nipis adalah rawatan yang paling terkenal untuk mengawal kelemumur. Oleh kerana sifatnya yang berasid, ia mengimbangi tahap PH kulit kepala dan menjadi penyelesaian ideal untuk menyembuhkan kelemumur. Lemon juga dikenali untuk memotong gris dan minyak supaya ia berfungsi dengan sempurna terhadap kepingan. Sapukan sedikit jus lemon pada kulit kepala anda dan biarkan selama 30-40 minit. Bilas dengan air. Ikuti ini dengan bilas air lemon (perkadaran jus lemon dan air yang sama). Kalau nk cara lain, boleh pakai garam. Ulangi rutin ini setiap hari sehingga kelemumur anda hilang

Idea : Times Indian