Apa yang Menyebabkan Kelemumur Dan Cara Menghilangkannya Dari Rambut Anda

Apa yang Menyebabkan Kelemumur Dan Cara Menghilangkannya Dari Rambut Anda

Kelemumur ialah keadaan yang mengecewakan, namun sangat biasa yang anda terlalu biasa; kulit kepala yang mengelupas.

Kelemumur menjejaskan separuh populasi, jadi adalah perkara biasa untuk mempunyai kelemumur. 

Normal atau tidak, ia adalah sakit di bahagian punggung dan jika anda mengalaminya, anda berkemungkinan dalam misi untuk memecahkan kod kulit kepala dan menghilangkannya, secepat mungkin.  

Jadi apa yang menyebabkan kelemumur?

Sebelum kita membahasnya, mula-mula anda perlu mengenal pasti sama ada anda mempunyai kelemumur atau kulit kepala kering. 

Saya tahu, anda mungkin membaca ini dan fikir mereka betul-betul sama. 

Walaupun simptomnya adalah sama, kelemumur adalah satu keadaan, manakala kulit kepala yang kering boleh disebabkan oleh kulit kering atau kulit kepala yang kotor. 

Bagaimana anda tahu perbezaannya? 

Kelemumur kelihatan seperti kepingan besar dan biasanya juga datang dengan kulit berminyak dan bersisik merah. Terkait : Pakai dan Gunakan Garam

Kulit kepala yang kering sebaliknya kelihatan seperti kepingan yang lebih kecil dan anda mungkin mengalami kulit kering di bahagian lain badan anda juga. 

Dengan itu, jika anda yakin ia adalah kelemumur yang dihidapi oleh kulit kepala anda, inilah semua yang anda perlu tahu…

Apakah punca kelemumur?

Tidak seperti kulit kepala kering yang disebabkan oleh kelembapan yang tidak mencukupi di kulit kepala, kelemumur sebenarnya disebabkan oleh pengumpulan minyak yang terlalu banyak. 

Inilah sebabnya mengapa orang yang mempunyai rambut berminyak cenderung lebih mudah terdedah kepada kelemumur.

Itulah sebabnya membiarkan rambut anda tidak dicuci terlalu lama boleh mencetuskan kelemumur. 

Seperti yang dibincangkan di everydayhealth.com ‘“Adalah salah tanggapan umum bahawa kelemumur disebabkan oleh kekeringan; sebenarnya, ia biasanya disebabkan oleh pertumbuhan berlebihan yis yang tidak berbahaya,” jelas Jessica Wu, MD, pakar dermatologi Los Angeles dan penolong profesor klinikal dermatologi di Sekolah Perubatan Universiti Southern California.

“Pada sesetengah orang, yis mula memakan lebihan minyak dan sel-sel kulit mati pada kulit kepala, menyebabkan sel-sel kulit tumpah dengan lebih kerap dan bergumpal menjadi kepingan.”’

Bagaimana untuk menghilangkan

Syampu anti-kelemumur.

Dalam kebanyakan kes kelemumur, anda boleh merawat kulit kepala anda dengan menggunakan syampu di kaunter secara konsisten.

Setelah anda terbiasa menggunakan syampu untuk mengawal kelemumur, anda boleh kembali menggunakan syampu biasa secara beransur-ansur dan hanya menggantikan syampu anti-kelemumur anda dari semasa ke semasa. 

 Bersihkan rambut anda dengan kerap. 

Jangan biarkan rambut anda menjadi sangat kotor.

Sebaik sahaja rambut anda mula kelihatan minyak, sudah tiba masanya untuk mencuci yang baik.

Mempunyai kulit kepala yang dibersihkan akan membantu merawat kelemumur, jadi anda tidak mahu membiarkan minyak semula jadi kulit kepala anda terkumpul dan menyebabkan kulit kepala kotor.

 Berhenti menggaru!

Kelemumur boleh menjadi gatal, tetapi tolong JANGAN gatal dan menggaru.

Kulit kepala anda sudah sensitif dan menggaru akan lebih merengsakan kulit kepala anda.

Jika anda menggaru, ia menjadi kitaran ganas. 

 Elakkan menggunakan terlalu banyak produk rambut.

Walaupun kulit kepala anda sensitif dan gatal, sebaiknya elakkan produk rambut sebanyak mungkin. 

Terlalu banyak produk boleh merengsakan kulit sensitif dan memburukkan gejala anda.

 Elakkan tekanan.

Adakah anda tahu bahawa perasaan tertekan untuk jangka masa yang lama boleh memburukkan kelemumur? 

Walaupun tekanan tidak menyebabkan kelemumur, mengalami tekanan menyebabkan sistem imun kita menjadi lebih lemah, membolehkan kelemumur berkembang. 

 Dah cuba semua ni masih tak boleh kelemumur? 

Maka sebaiknya berunding dengan doktor! Jika syampu anti-kelemumur serta perubahan gaya hidup lain tidak memperbaiki gejala anda, kelemumur mungkin disebabkan oleh psoriasis atau ekzema, jadi sebaiknya dapatkan diagnosis daripada profesional.  

Adakah kelemumur hilang?

Keadaan itu sendiri tidak hilang, bermakna jika anda mempunyai kelemumur, anda berkemungkinan besar sentiasa terdedah kepadanya. 

Walau bagaimanapun, sudah tentu seperti yang kami bincangkan, jika anda belajar cara hilangkan kelemumur anda dengan betul, anda boleh merawat gejala dan mengelakkannya.

Adakah saya perlu mencuci rambut saya setiap hari jika saya mempunyai kelemumur?

 Ia biasanya dikhabarkan bahawa semakin kurang anda mencuci rambut anda, lebih baik.

Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai kelemumur, anda harus mencuci rambut anda setiap hari dengan syampu anti-kelemumur berubat.

Syampu anti-kelemumur ini harus mengandungi bahan-bahan seperti ketoconazole, selenium sulfida, atau zink.

Jika anda mempunyai rambut bertekstur atau hujung kering dan bimbang tentang mengeringkan rambut anda terlalu banyak dengan mencuci setiap hari, terdapat perapi anti-kelemumur yang anda juga boleh gunakan untuk mengekalkan hujung anda terhidrat.

Idea Tulisan : Sitting