Bagaimana Menghilangkan Kelemumur Dengan Barangan Di Dapur Rumah Anda

Bagaimana Menghilangkan Kelemumur Dengan Barangan Di Dapur Rumah Anda, Serpihan kecil yang jatuh dari rambut anda ke bahu boleh menjadi agak memalukan, terutamanya apabila anda berada di tempat kerja atau keluar berpesta dengan rakan-rakan. Kelemumur adalah salah satu masalah rambut yang paling biasa tetapi ia boleh menghalang anda daripada memakai beberapa pakaian hitam dan biru kegemaran anda. Ia juga boleh menjejaskan harga diri anda dan menimbulkan halangan untuk bersosial. Kebanyakan daripada kita menggunakan syampu anti-kelemumur sebagai penyelesaian kepada masalah ini. Tetapi adakah itu cukup? Baca : syampu untuk rambut gugur dan kelemumur, Untuk menghilangkan kelemumur, penting untuk mengetahui punca dan cara merawatnya. 

Sebagai permulaan, kelemumur disebabkan oleh kulat yang dipanggil Malassezia, kulat ini tumbuh subur dalam persekitaran yang lembap, itulah sebabnya kelemumur menjadi masalah yang lebih besar pada musim panas dan monsun apabila terdapat peluh yang berlebihan. Terdapat juga sesetengah orang yang mengalami kelemumur terutamanya pada musim sejuk, ini kerana angin sejuk menghilangkan kelembapan dari rambut dan kulit kepala anda menjadikannya kering dan mengelupas. Ini menyebabkan kekeringan dan kegatalan pada kulit kepala, menyebabkan sel-sel kulit mati terkumpul menjadi kepingan yang kelihatan dan akhirnya gugur dari rambut anda. Jika syampu anti-kelemumur tidak membantu dalam menghilangkan kelemumur, kami cadangkan anda beralih ke dapur anda.

Membantu menghilangkan kelemumur

Terdapat banyak ubat rumah kelemumur yang akan membantu menghilangkan kelemumur sekali dan untuk semua. Kami akan memberitahu anda semua tentang mereka tetapi tidak sebelum memahami punca kelemumur.

Punca kelemumur Pada Kulit Kepala

1. Kulit kering – Kulit

kering adalah salah satu punca kelemumur yang paling biasa, ia mungkin menjadi lebih teruk dengan perubahan cuaca. Pada bulan-bulan yang lebih sejuk apabila kulit anda menjadi lebih kering, kelemumur menjadi lebih ketara. 

2. Pembentukan minyak dan kotoran –

Pengumpulan minyak, kotoran dan produk pada kulit kepala juga boleh menyebabkan kelemumur. Tidak menggunakan syampu atau terlalu banyak syampu, kedua-duanya boleh menyebabkan kelemumur. Oleh itu, kulit kepala perlu sentiasa bersih tetapi jangan berlebihan.

3. Alahan –

Kulit pada kulit kepala anda boleh mengalami iritasi akibat alahan daripada salah satu bahan dalam produk penjagaan rambut anda. Jika anda melihat apa-apa jenis kerengsaan kulit kepala selepas menggunakan produk, ia mungkin disebabkan oleh sejenis sensitiviti. Terkait : Atasi Masalah Kelemumur Dengan Garam

4. Keadaan perubatan –

Keadaan perubatan yang mendasari juga boleh menjadi punca kelemumur. Kelemumur seborrheic, ekzema, psoriasis untuk menamakan beberapa. Adalah lebih baik untuk mendapatkan bantuan pakar dan menyelesaikan masalah itu hingga ke akarnya.

5. Ragi yang berlebihan –

Kepekaan kulit kepala boleh menyebabkan Malassezia memburuk dan membawa kepada kelemumur. Persekitaran yang lembap boleh memburukkan lagi masalah, adalah disyorkan untuk memastikan kulit kepala bersih pada musim panas dan monsun apabila Malassezia mempunyai lebih banyak peluang untuk berkembang maju.

Sekarang kita tahu apa yang menyebabkan kelemumur, mari kita lihat beberapa ubat rumah yang berkesan untuk menghilangkan kelemumur.

1. Minyak Pokok Teh

Sifat antimikrob dan anti-radang yang kuat dalam minyak pokok teh menjadikannya ubat yang berkesan terhadap kelemumurf. Pada zaman dahulu, pokok teh digunakan secara meluas untuk rawatan jerawat dan psoriasis, oleh itu ia mempunyai banyak nilai perubatan. Syampu tanam pokok teh berfungsi lebih baik daripada rakan komersialnya.

Petua BB Pro: Campurkan beberapa titis minyak pokok teh dengan syampu biasa anda. Gosok campuran ini ke dalam kulit kepala anda, biarkan selama kira-kira 5 minit dan basuh dengan air sejuk.

Berapa kerap: Ulang kaedah ini dua kali seminggu untuk hasil yang terbaik.

 

2. Biji Fenugreek

Bercakap tentang ubat rumah untuk kelemumur Biji fenugreek adalah penyelamat! Ia adalah sumber antibakteria dan antikulat yang menakjubkan, yang menjadikannya sangat berkesan untuk menghilangkan kelemumur. Selain itu, nutrien seperti protein, vitamin C, zat besi, kalium, asid nikotinik dan lesitin, memberikan rambut anda dengan penjagaan dan khasiat yang betul. 

Petua BB Pro: Dalam mangkuk, rendam kira-kira setengah cawan biji fenugreek semalaman. Keesokan paginya, kisar ini menjadi pes dan sapukan pada kulit kepala dan rambut anda. Basuh selepas 30 minit menggunakan syampu dan perapi lembut. 

Berapa kerap: Sekali setiap minggu selama beberapa bulan.

 

3. Soda penaik Soda

penaik berfungsi sebagai pengelupasan ringan, sekali gus membantu anda menyingkirkan sel kulit mati pada kulit kepala. Ia juga mengurangkan minyak berlebihan pada kulit kepala, menjadikannya segar. Walaupun rambut anda mungkin kering pada mulanya, dalam masa dua minggu, kulit kepala anda akan mula mengeluarkan minyak semula jadi untuk memerangi kekeringan. Baking soda juga dikenali untuk mengurangkan kulat terlalu aktif yang boleh menyebabkan kelemumur.

Petua BB Pro: Basahkan rambut anda, dan gosokkan soda penaik ke dalam rambut dan kulit kepala anda. Biarkan selama seminit, dan kemudian basuh rambut anda dengan teliti dengan air. Anda juga boleh mencampurkannya dengan syampu anda dan menggunakannya untuk mencuci rambut anda.

Berapa kerap: Tidak lebih daripada dua kali seminggu.

 

4. Jus Lemon Jus

lemon adalah ubat mujarab yang telah terbukti dapat menghilangkan kelemumur secara semulajadi. Oleh kerana ia adalah sumber asid sitrik yang kaya, ia melawan kelemumur dari akar folikel rambut. Sifat antimikrobial menghapuskan kulat yang menyebabkan kelemumur ini dan juga amat berkesan dalam mengawal rambut gugur, menjadikan rambut anda kelihatan tebal dan kuat.

Petua BB Pro: Campurkan jus lemon dan dadih dalam mangkuk adunan dan gaul rata. Sapukan campuran pada rambut anda dan urut ke dalam kulit kepala anda menggunakan jari anda. Biarkan campuran selama kira-kira 10 minit. Basuh rambut anda seperti biasa dengan syampu dan perapi.

Salah satu utama sebab kelemumur adalah disebabkan oleh tabiat mencuci rambut yang tidak betul. Oleh itu, selain daripada melakukan rawatan di rumah, pastikan anda mengikuti tabiat rambut berikut untuk kulit kepala yang sihat dan bebas serpihan:

  • Elakkan mencuci rambut anda terlalu kerap atau terlalu sedikit.
  • Teruskan mencuci rambut anda tiga kali seminggu dan jika anda mengalami kulit kepala berminyak, gunakan syampu kering untuk menyegarkan rambut anda di antara cucian. 
  • Pilih formula untuk syampu dan perapi berdasarkan jenis rambut anda dan bukannya mengikut trend secara membuta tuli.
  • Pastikan untuk menjauhkan diri daripada bahan-bahan jahat seperti sulfat dan hanya pilih kombinasi semula jadi jika kulit kepala anda boleh menerimanya. 
  • Urut kulit kepala anda dengan syampu untuk membersihkannya dengan betul. Daripada mengambil banyak produk sekaligus, bilas dan ulangi dengan jumlah syampu yang lebih sedikit setiap kali.
  • Formula pekat boleh merosakkan kulit kepala anda daripada minyak semula jadi dan menyebabkan kelemumur. 

Idea Penulisan : Beautiful