Makanan Ini Boleh Menimbulkan Kelemumur Di Kepala

Makanan Ini Boleh Menimbulkan Kelemumur Di Kepala, Kelemumur adalah keadaan kulit yang menjejaskan kulit terutamanya pada kulit kepala. Ia disertai dengan gatal-gatal dan zarah mengelupas putih. Ia boleh membawa kepada isu stigma sosial atau harga diri yang rendah. Dermatitis seborrheic adalah bentuk penyakit yang lebih teruk, yang melibatkan tindak balas keradangan. Baca lebih lanjut mengenai makanan yang menyebabkan kelemumur. Makanan Ini Boleh Menimbulkan Kelemumur Di Kepala

Kelemumur adalah patologi biasa yang mengelupas kulit (panduan hilang kelemumur). Ia tidak berjangkit atau teruk. Walau bagaimanapun, ini boleh menjadi janggal dan sukar untuk ditangani. Syampu harian yang lembut boleh terbukti berkesan dalam merawat kelemumur ringan. Syampu berubat boleh membantu jika ini tidak berkesan. Kemudian, gejala boleh berulang. Bentuk ringan dermatitis seborrheic dianggap kelemumur. Pada bayi, penutup buaian dikenali sebagai dermatitis seborrheic.

Makanan yang Menyebabkan Kelemumur

  1. Gula 

Anda mesti mengehadkan pengambilan gula jika anda menghadapi masalah dengan kelemumur – guna garam pun boleh, yang boleh memburukkan keadaan. Yis Candida sentiasa menjadi punca kelemumur dan pengeluaran berlebihan bakteria ini digalakkan oleh makanan manis. 

Gula juga mengurangkan jumlah vi04tamin B dalam badan kita, elemen penting dalam pemakanan bebas kelemumur. Kurangkan penggunaan gula anda dan elakkan paras gula yang tinggi dalam makanan yang diproses. Terkait : Cara Menghilangkan Kelemumur Pada Anak

  1. Keju

Hidangan keju, piza pecah keju atau sandwic cheesy atau burger, atau topping keju pasti membuatkan anda terliur. Tetapi adakah anda sedar tentang kesan buruk yang boleh berlaku pada kulit kepala anda?

Keju menimbulkan kulit kering. Walaupun masih tidak pasti mengapa kelemumur dipengaruhi olehnya, penyelidik percaya bahawa keju sukar diproses dan oleh itu ia menyumbang kepada tindak balas keradangan badan yang menyumbang kepada pengeluaran kelemumur.

  1. Ikan 

Adakah ikan termasuk dalam diet ruji anda? Berikut adalah perkara yang perlu anda ketahui jika anda kerap memakan ikan. Ikan biasanya baik untuk rambut dan kulit. Ikan sentiasa dianggap sebagai makanan yang sihat dan kaya dengan nutrien untuk dimakan setiap minggu denganrumit cuka sari apel yang dan banyak asid lemak penting. Terkait : Menggunakan Aloe Vera Untuk Kelemumur

Ikan dengan kandungan merkuri tinggi boleh menyumbang kepada keguguran rambut dari semasa ke semasa apabila merkuri bergerak di sekeliling badan anda – terutamanya pada orang yang mengambil banyak sushi. Ikan tenggiri, ikan todak, dan jenis tuna tertentu harus dielakkan jika anda terdedah kepada kelemumur..

  1. Krim

 Krim – satu lagi produk susu tinggi lemak, selalunya bertanggungjawab untuk kulit kepala mengelupas. Mengambil krim boleh menyumbang kepada jangkitan dan membuat kulit kepala yang terdedah gatal.

6. Kafein 

Adakah anda sedar bahawa pelega tekanan kegemaran anda boleh memudaratkan kulit kepala anda? Nah, kuantiti kafein yang anda ambil boleh memburukkan masalah pulpa anda. Alasannya mudah: kafein adalah diuretik yang meningkatkan penyingkiran air dari badan anda, yang boleh mengakibatkan kulit kering. Ini akhirnya boleh menjadikan kulit kepala anda mengelupas dan memburukkan keadaan anda sekarang. Kafein juga terdapat dalam soda dan minuman berudara.

  1. Pengambilan zink

Kelenjar sebum kulit kepala kita mengandungi minyak kulit (sebum) untuk melindungi kulit kepala. Perkembangan kelenjar sebum yang berlebihan boleh menyebabkan kelemumur. Walau bagaimanapun, pakar mencadangkan bahawa penggunaan zink boleh membantu mengawal pengeluaran sebum. Tetapi perlu diingat bahawa zink memerlukan vitamin B6 untuk dicerna dengan betul. Jadi sediakan makanan anda dengan buah-buahan, kacang, dan bijirin.

  1. Vitamin A 

  Suplemenbukanlah makanan, walau bagaimanapun ramai orang mengambilnya, dan vitamin mungkin membimbangkan sel-sel dalam rambut dan kulit anda. Anda biasanya mempunyai multivitamin dalam industri suplemen, yang mempunyai sejumlah kecil beberapa vitamin dan mineral penting, dan kemudian suplemen asas dengan banyak nutrien. Ini boleh menjadi masalah vitamin A yang boleh menyebabkandapat diatasi oleh keguguran rambut dengan cara yang tidakproduk rambut jika diambil secara berlebihan. Vitamin A yang berlebihan juga boleh menyebabkan masalah ini jika anda mempunyai keadaan tertentu, seperti rinitis alergi, kulit kepala berminyak, atau kulit gatal – limau nipis.

  1. Rendah protein 

Rambut ialah protein supaya anda boleh menyakiti rambut anda dan menjadikannya lebih teruk jika anda mengambil makanan rendah protein sepanjang masa. Apabila majoriti berfikir tentang protein, mereka berfikir tentang daging. Banyak makanan vegetarian sangat kaya dengan protein – jadi jangan risau jika anda vegan atau mengamalkan diet sayur-sayuran. Dapatkan beberapa makanan tinggi protein seperti tauhu, lentil dan kekacang. Ini boleh mengurangkan kelemumur, menyediakan makanan asas untuk rambut anda, malah kadangkala memudahkan penyingkiran sel mati pada kulit anda

Diet untuk kelemumur

Adalah dipercayai bahawa makanan seperti asid lemak, iaitu Omega-3 dan omega-6, mempunyai sifat anti-radang, yang bagus untuk merawat kelemumur. Memandangkan tiada penyelidikan khusus tentang sifat bermanfaatnya secara eksklusif untuk kelemumur, sesetengah pakar mencadangkan bahawa ia mungkin membantu sesiapa sahaja yang mempunyai kulit kepala mengelupas.

Makanan kaya omega-3 dan omega-6 ialah salmon, ikan tuna, mentega kacang,rami, biji minyak zaitun, minyak kanola, alpukat, walnut  dan telur yang diperkaya. Makanan yang paling terkenal untuk mengurangkan gejala kelemumur ialah makanan kaya protein seperti telur, ikan, daging tanpa lemak, ayam itik dan quinoa.

Selain itu, produk makanan seperti makanan yang kaya dengan zink dan biotin terbukti bermanfaat dalam rawatan kelemumur. Telur, yogurt, tomato dan lobak merah adalah sumber biotin yang kuat, manakala tiram dan ketam mengandungi zink yang tinggi. makanan. Makan kacang atau coklat hitam apabila anda mahukan semua nutrien dalam satu masa.

Kami berharap senarai ini akan membantu anda menyediakan kulit kepala anda dengan diet yang berkesan.

Idea Tulisan : Fitmist