Cara Terbaik Untuk Lelaki Atasi Masalah Kelemumur Untuk Lelaki

Cara Menghilangkan Kelemumur untuk Lelaki

Masalah Kelemumur Untuk Lelaki, Memandangkan kelemumur menjejaskan sebanyak separuh daripada populasi dewasa, terdapat peluang yang agak baik anda telah mengalami masalah kelemumur satu atau dua kali dalam hidup anda. Pada kebanyakan orang, kelemumur mula-mula timbul semasa akil baligh dan kemudian memuncak dalam keterukan sekitar umur 20 tahunusia, berlarutan sehingga kita mencapai50-an. Dan jika anda salah seorang daripada ramai yang dibelenggu oleh serpihan, maka anda tahu bahawa keadaan ini adalah salah satu yang paling menjengkelkan. Mempunyai serpihan salji di seluruh bahu dan pakaian anda boleh menjejaskan harga diri anda secara besar-besaran, jadi ia pasti sesuatu yang anda mahu kalahkan sebelum ia mula mengheret anda ke bawah.

Apa Itu Kelemumur?

Memahami dengan tepat apa itu kelemumur dan mengapa ia berlaku adalah langkah nombor satu dalam membuang serpihan daripada hidup anda selama-lamanya. Tidak berasa terlalu saintifik? Terkait : Ketahui Cara Menghilangkan Kerak di Kepala Bayi

Kelemumur sebenarnya adalah bentuk ringan dermatitis seborrheic pada kulit kepala, keadaan yang menyebabkan kulit bersisik, mengelupas dan gatal. Ia biasanya dicetuskan oleh pertumbuhan berlebihan kulat di kulit kepala—khususnya, sejenis mikrob sel tunggal yang dipanggil Malassezia— yisyang mencetuskan tindak balas imun pada kulit dan menyebabkan ketidakselesaan yang berlarutan. Baca : syampu gatal kulit kepala, Untuk lebih spesifik, yis ini menyerap minyak semula jadi (sebum) kulit kepala anda dan kemudian memecahkannya kepada komponen lain, termasuk asid oleik. Kasar, kan?

Asid oleik inilah yang menyebabkan sistem imun menyerang dan ingin menghilangkan kulit yang merengsa. Terkait : menghilangkan kelemumur di kepala anda, malah, anda juga boleh menggunakan lemon, Serpihan kulit putih dan kuning kecil yang dibuang kulit secara kolektif dipanggil kelemumur. Walaupun kami kebanyakannya mengaitkan kelemumur dengan kulit kepala, tindak balas ini sebenarnya boleh berlaku di seluruh badan, termasuk pada kening, hidung dan janggut (nota sampingan: lihatkami panduanuntuk menghilangkan janggut jika anda dilanda serpihan muka ). Seperti yang akan kita bincangkan di bawah, pertumbuhan berlebihan ini berlaku atas beberapa sebab yang boleh dicegah dengan banyak kejayaan, jadi jangan tertekan.

Sebagai tambahan kepada kepingan sebenar itu sendiri, yang boleh menjadi sangat menjengkelkan dan memalukan, tindak balas ini menyebabkan satu tan kesan sampingan yang mengecewakan dan tidak selesa, termasuk kegatalan, kekeringan, kemerahan dan kerengsaan umum. Selain itu, walaupun, kelemumur agak tidak berbahaya. Ia tidak dianggap sebagai keadaan yang serius, dan juga tidak diklasifikasikan sebagai alahan atau jangkitan. Pendek kata, kelemumur tidak akan membahayakan badan anda atau memburukkan kesihatan anda dalam apa jua cara yang serius. Tetapi ketidakselesaan dan rasa malu sudah pasti cukup untuk kebanyakan lelaki mahu mengawalnya.

TLDR: Kelemumur ialah bahan mengelupas putih dan kuning yang jatuh dari kulit. Ia disebabkan oleh pertumbuhan berlebihan yis yang memakan minyak semula jadi kulit kepala anda dan menyebabkan kulit gugur. Ia boleh dirawat dengan produk kawalan kelemumur yang betul.

Penyebab Yang Mencetuskan Kelemumur Anda

Mengapa kita mendapat kelemumur? Mula-mula, katakan bahawa kelemumur adalah perkara biasa. Seperti, sangat biasa sehingga sebanyak 50 juta orang dewasa mengalaminya. Katakan juga bahawa mempunyai kelemumur tidak bermakna anda kotor atau mempunyai kebersihan yang tidak baik, sama ada. Masalahnya, sesetengah daripada kita lebih cenderung mempunyai tindak balas alahan yang kuat terhadap yis dan asid oleik yang dihasilkannya. Ia tidak membuat anda kasar, ia hanya menjadikan badan anda lebih sensitif. Dengan itu dikatakan, terdapat beberapa perkara yang boleh mencetuskan atau memburukkan keadaan, dan mengetahui masalah itu adalah langkah pertama untuk petua hilangkan kelemumur sekali dan untuk semua. Terkait : Garam Masalah Kelemumur

  • Tidak Mencuci Rambut Anda Cukup—Kekerapan anda perlu mencuci rambut bergantung kepada kimia semula jadi badan anda, jenis rambut anda dan beberapa faktor lain. Kelemumur mungkin salah satu petunjuk bahawa anda tidak cukup mencucinya. Apabila anda tidak mencuci rambut anda dengan cukup kerap, kulit kepala menjadi lebih berminyak dan lebih mesra dengan yis. Lebih banyak minyak pada kulit kepala anda, lebih baik diberi makan yis dan lebih banyak serpihan berlaku. Anda ingin memastikan kulit kepala anda sentiasa lembap tetapi tidak berminyak.
  • Cuaca Sejuk, Kering—Cuaca sejuk dan kering berkemungkinan tidak boleh dipersalahkan untuk limpahan serpihan, tetapi ia pasti boleh memburukkan lagi kelemumur sedia ada. Hakikatnya ialah cuaca sejuk menyebabkan kulit kering di seluruh badan—termasuk pada kulit kepala anda—dan kulit kering tidak mempunyai struktur yang diperlukan untuk kekal sihat dan kuat. Satu cara yang baik untuk memastikan kekeringan kulit kepala tidak meningkatkan kelemumur anda pada musim sejuk adalah dengan tidur dengan pelembap untuk mengelakkan kulit anda daripada kering. Anda juga perlu menggunakan syampu sangat menghidratkan yangyang mengunci kelembapan.
  • Cuaca Panas, Basah—Kami tahu, kami tahu. Adakah terdapat mana-mana cuaca yang tidak akan menyebabkan kelemumur? Selain musim luruh yang lembut dan tidak terlalu kering dan mata air yang lembut dan tidak terlalu basah, mungkin tidak. Inilah perkaranya: Yis menyukai persekitaran yang hangat dan basah dan, malangnya, ini bermakna kulit kepala, janggut dan kening anda pada musim panas. Cuaca itu sendiri tidak akan menyebabkan kelemumur, tetapi peluh dan panas pastinya boleh memburukkan lagi dan mewujudkan tempat yang bagus untuk yis Malassezia untuk berkembang maju.
  • Satu lagi Keadaan Kesihatan—Kelemumur boleh berlaku dengan sendirinya disebabkan ketidakseimbangan atau tindak balas kimia semula jadi pada kulit. Walau bagaimanapun, terdapat kemungkinan ia mungkin berkaitan dengan keadaan kesihatan asas yang anda mungkin ingin tolak. Anda mempunyai faktor risiko yang lebih tinggi untuk mengembangkan dermatitis seborrheic jika anda mengalami keadaan kulit yang lain, termasuk jerawat, rosacea dan psoriasis, serta HIV, epilepsi dan penyakit Parkinson. Menariknya, kelemumur juga telah dikaitkan dengan tahap tekanan yang lebih tinggi (jadi, ya, percutian pantai yang anda rancang itu boleh dikira sebagai rawatan kelemumur jika anda benar-benar mahu).
  • Menggunakan Produk yang Salah—Orang yang menghidapi dermatitis seborrheic lebih berkemungkinan mengalami kerengsaan kulit apabila produk yang salah digunakan. Kadangkala, bahan-bahan dalam syampu atau perapi anda sebenarnya boleh memburukkan lagi kerengsaan dan kekeringan kerana ia menyebabkan reaksi alahan pada kulit kepala anda. Apabila anda mula-mula meneroka punca kelemumur anda, adalah penting untuk mempertimbangkan semua produk yang anda gunakan dan lakukan beberapa penghapusan untuk melihat sama ada produk anda mungkin dipersalahkan.


Cara Terbaik Menghilangkan Kelemumur

Ok tuan-tuan, bukannya kita sudah menutupnya, ini cara untuk menghilangkan kelemumur. Terdapat beberapa pilihan rawatan di luar sana untuk lelaki yang cenderung melihat kepingan yang berlebihan, yang semuanya bertujuan untuk menghilangkan yis penyebab kelemumur itu sendiri atau minyak yang tumbuh subur. Pilihan rawatan kelemumur lain direka untuk menenangkan kulit kepala dan kulit kering dan gatal yang biasanya datang bersamanya. Ramai orang mempunyai kejayaan yang lebih baik apabila menggunakan gabungan pilihan rawatan sekaligus, jadi jangan takut untuk bercampur dan memadankan.

  • Gunakan Syampu Anti-Kelemumur—Syampu anti-kelemumur ialah cara terbaik untuk menghilangkan kelemumur, dengan tangan ke bawah. Kami sentiasa mengesyorkan menggunakan syampu pokok teh untuk kelemumur dan mencuci rambut sekali sehari untuk hasil yang terbaik. Minyak pokok teh mempunyai sifat antikulat, yang bermaksud ia akan membantu melambatkan pertumbuhan yis. Sesetengah kajian juga menunjukkan bahawa minyak pokok teh berkesan untuk menyingkirkan jenis yis tertentu yang menyebabkan kelemumur. Formula anti-kelemumur kami juga mengandungi tar arang batu—yang sebenarnya membantu melambatkan pertumbuhan sel kulit untuk mengurangkan kerak dan kekeringan—serta sedikit mentol untuk menenangkan kulit yang merengsa dan menghilangkan kegatalan.
  • Gantikan dengan Syampu Penghidratan—Jika anda biasanya mengalami kulit kering dan kelemumur, kami mengesyorkan agar anda berselang-seli dengan syampu penghidratan di antara penggunaan produk anti-kelemumur anda. Anda tidak boleh mengambil risiko memburukkan lagi kulit kepala anda yang teriritasi dengan kekeringan, kegatalan atau mengelupas yang boleh menggandakan pengeluaran kelemumur.
  • Rangsang Kulit Kepala—Memberi diri anda mengurut kulit kepala secara mendalam atau menggunakan berus syampu mengurut kulit kepala mungkin merupakan salah satu aktiviti terbaik untuk menambah rutin anti-kelemumur anda. Sedikit rangsangan kulit kepala boleh mendatangkan keajaiban untuk kesihatan keseluruhan kulit kepala, membantu dalam penyingkiran sel kulit mati dan memberikan kelegaan bagi mereka yang bergelut dengan kegatalan yang melampau. Apabila anda menggunakan berus kulit kepala untuk memasukkan syampu ke dalam rambut anda, anda juga mendapat pembersihan yang lebih mendalam, yang boleh membantu membersihkan kulit kepala daripada semua minyak dan bakteria yang disukai oleh yis. Selain itu, apabila anda mengalami gatal-gatal di kepala, ia berasa menakjubkan untuk memberikannya sedikit calar semasa anda mencuci.Idea : Petean